본 연구는 최근 새로운 교육공간의 가치로 부각되며 유아들의 몸과 기억, 경험과 사고에 지대한 영향을 주는 숲의 공간적 의미를 교육적 차원에서 탐색해 보는 것을 주요 목적으로 하여, 유아들이 경험하는 숲의 교육 공간적 특성과 그곳에서 발생하는 유아들의 다양한 경험의 양태를 질적 연구로 분석하고자 하였다 이를 위해 숲에서 이루어지는 유아들의 활동에 대한 참여관찰과 면담, 연구일지를 통해 연구가 이루어졌다. 분석 결과 유아들이 경험하는 숲의 교육 공간적 특성은 ‘다양한 이름이 붙여진 숲 공간’, ‘변형되고 창조되는 숲 공간’으로 숲 공간이 다원화되고 교육적으로 변형되는 것으로 나타났고, 교육공간으로서 숲에서 유아들의 경험의 양태는 ‘역동적인 몸의 움직임이 일어나는 경험’과 ‘다차원적 배움이 일어나는 놀이 경험’으로 숲에서 유아들은 몸이 고양되고 다층적 경험과 배움이 일어나는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 통해 알 수 있는 것은 유아들이 경험하는 숲은 단순한 물리적 배치에서 어떤 관계를 가진 의미 있는 공간으로 재 변형과 창조되었고, 다른 공간에서 경험할 수 없는 기억과 표상을 만들어 실제 눈에 보이는 물리적 실체 이상의 영토를 정신에 구축하도록 안내여 학습의 질을 변형하도록 하였다. 이를 통해 교육공간에 대한 새로운 시각을 함께 공유하고자 한다.
The study explores meaning of forest as Learning Space that guides young children`s experiences into a variety of layers of enriched learning which are dramatically different from those that occur in classroom space. In the forest, children`s body and movement seem to be more energetic and feel more subjective that lead them to build and rebuild the space into new form, which eventually made simple play more complicated and intelligent. In order to achieve the purpose, this study collect data from participant observation on the activity of young children in forests, interviews and research journals. Studies shows that the forest is where young children`s experiences diversified educationally as ‘the various named forest kindergarten’ and ‘the transformed and created forest kindergarten’. The aspect on children`s experiences in forest appears as ‘the experience of dynamic movement’ and ‘the experience of play as multi-dimensional learning, that makes children`s body uplifting and lead to occur multi-layed experiences and learning. The result of this study is that the space of forest where young children experience transformed and created as a meaningful place having some relationship over simple physical layout, which makes memories and representation they can`t experience in other places and guides into building the area of the spirit more than visible physical entities and transforms the quality of learning. This paper is intended as an investigation of a new perspective on education space.