본 연구는 예비유아교사들의 교육계획안 작성 경험을 탐색해봄으로써 예비유아교사들의 교육계획안 작성방식, 어려움, 문제점 등을 파악하고 예비유아교사를 위한 교육계획안 작성 교육의 방향과 방법을 모색하고자 하였다. 예비유아교사들은 교육계획안 작성 중 분석단계(목표분석, 내용분석, 학습자분석, 학습환경 분석)에서는 누리과정, 전공교재, 인터넷 자료 등 다양한 자료와 유치원 참관 경험을 활용하였으며, 활동유형은 학습자 특성, 활동 특성, 활동에 대한 익숙여부를 고려하여 선정하고, 교수학습활동은 교수설계이론과 전공에서 학습한 활동별 교수방법에 따라 계획하는 것으로 나타났다. 교육계획안을 작성하면서 예비유아교사들이 경험하는 어려움으로는 누리과정 지식 부족, 학습자 파악의 어려움, 상호작용 계획의 어려움, 교수설계이론 적용의 어려움, 평가 계획의 어려움 등이 나타났다. 예비유아교사들이 작성한 교육계획안에서 나타난 문제점으로는 누리과정에 제시된 학습 목표 인식 미흡, 내용의 피상성과 단순성, 내용 전개의 논리성 미흡, 주제와 단위활동의 연계성 고려 미흡으로 나타났다. 연구 결과를 바탕으로 효과적인 교육계획안 작성 교육을 위한 전략으로 수업관찰경험 확대, 누리과정 생활주제에 대한 고른 경험 제공, 누리과정 교사용 지도서 활용 지도, T/C 방식보다는 학생 반응의 유형화 및 유형별 대응방안 설계, 주제에 대한 내용 연구 강화 등을 제시하였다.
This study analyzed the kindergarten pre-service teachers` lesson plans to find out how they planned and what kinds of difficulties and problems they had, and suggested useful strategies for teaching them how to write lesson plans. According to the results, the pre-service teachers analyzed objectives, content, learners and context using the curriculum, textbooks of early childhood education classes, online materials and their kindergarten class observation experiences. Learning activities were chosen considering learners` characteristics, natures of each activity, and their familiarity with the activities. Teaching and learning processes were planned following instructional design theories and teaching processes of each activity that they learned in their early childhood education classes. They found their lack of curriculum knowledge, and had difficulties in analyzing learners specific characteristics, designing effective interactions with students, applying instructional design theories, and designing proper assessment. The researchers found some problems of pre-service teachers` lesson plans such as not writing the objectives presented in the curriculum, superficial and simplified content, lack of logical thinking, and lack of relevance between the subject and the activities. Based on the results, this study suggested strategies for teaching lesson plans, including to increase opportunity to observe kindergarten classes, to deal with various subjects in the curriculum, to teach how to use curriculum guidebooks for teachers, to teach to categorize students` expected responses and teachers` feedbacks in lesson plans instead of writing T/C, and to emphasize content analysis.