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[학술저널]

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황정훈 윤대식

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-053-003363008

초록

본 연구는 법인택시와 개인택시의 1개월간의 타코미터 자료를 이용하여 운행실태를 비교·분석한 것이다. 연구 결과, 법인택시는 차량 당 주행거리나 영업거리는 길지만, 개인택시의 실차율이 3.5% 정도 높은 것으로 나타나 영 업의 효율성이 보다 높은 것으로 나타났으며, 두 집단 간에는 빈차거리를 제외한 주행거리, 영업거리, 운송수입금에 대해 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 개인택시의 경우 법인택시와 달리 운송수입금과 빈차거리는 약한 상관관계를 나타냈는데, 이는 법인택시와 달리 콜택시조합에 가입되어 있는 개인택시의 대기식 영업방식 이 빈차거리를 감소시킨 것이 원인으로 판단된다.

The purpose of this paper is to compare and analyze the operational condition of corporationowned and owner-driver taxies using tachometer output data. The empirical findings from this study are as follows: First, although corporation-owned taxies have long operating mileage and service driving mileage per vehicle, the service rate of owner-driver taxies were 3.5 percent higher than corporation-owned taxies. Secondly, it is found that operation mileage, service driving mileage, and service income except non-service driving mileage have statistically significant differences between corporationowned and owner-driver taxies. In addition, there was a weak correlation between the income and non-service driving mileage of owner-driver taxies. It is concluded that owner-driver taxies joined the call-taxi association and call-taxi services decreased non-service driving mileage.

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