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[학술저널]

  • 학술저널

박영미

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-037-003610339

초록

배경 및 목적: 정상노인들은 노화로 인한 인지능력의 저하로 인해 통사적으로 복잡한 문장이해의 어려움을 겪는다. 본 연구는 정상노인들이 통사적 애매성을 띤 문장들을 실시간으로 어떻게 이해하는지, 그리고 이 때 어떤 종류의 인지능력이 관여하는지를 알아보고자 하였다. 방법: 24명의 젊은 성인과, 34명의 노인이 명사구에 연결되는 전치사구 (애매한 문장)와 동사구에 연결되는 전치사구가 포함되어 있는 문장들을 각 단어별 자율조절읽기 방법을 통해 읽었다. 목표 문장 내의 여러 단어 중에서 통사적 애매함 (전치사구가 명사구에 연결되는지 혹은 동사구에 연결되는지 이해하기)이 사라지는 중요 단어들의 잔차 시간을 구하여 전치사구접속의 이해능력을 분석하였다. 더불어 작업기억용량 (달력순서, 숫자순서구하기 테스트), 억제 (스트룹 테스트), 교차주의력 (선로잇기 검사), 세트 전환 및 유지 능력 (위스콘신 카드분류 검사) 측정한 뒤, 다양한 인지능력과 통사적으로 애매한 전치사구접속의 이해력과의 관계를 규명하고자 하였다. 결과: 두 집단은 통사적으로 애매한 문장유형에서 읽기시간을 더 길게 할애하였으며 공통적으로 통사적 애매성을 띤 문장이해능력과 관계있는 것은 세트전환 및 유지 능력이었다. 그러나 노인집단에게는 세트전환 및 유지 능력뿐만 아니라 교차주의력도 명사구 연결 전치사구의 이해력과 관련이 있었다. 논의 및 결론: 본 실험에서 통사적으로 애매한 전치사구의 이해능력은 세트전환 및 유지능력과 관련 있으며, 인지능력이 저하된 노인들이 젊은 성인과 대등한 수준의 통사적으로 애매한 명사구 연결 전치사구의 이해를 위해서는 세트전환 및 유지능력 뿐만 아니라 교차주의력의 적절한 이용이 필요함을 보여준다. 또한 노인들의 문장이해능력을 연구함에 있어 작업기억 뿐만 아니라, 그 외의 다양한 인지능력과의 연관성도 고려하여야 할 필요가 있음을 시사한다.

Purpose: Older adults have difficulty processing syntactic complexity due to their declined cognitive skills. The study examined how older adults resolve temporary syntactic ambiguity during on-line sentence processing and which cognitive factors contribute to syntactic ambiguity resolution skills. Methods: Twenty-four young and 34 older adults read sentences containing Noun Phrase (NP) and Verb Phrase (VP) attached Prepositional Phrases (PPs) via a word-by-word self-paced reading paradigm. After selecting a critical word that disambiguates syntactic structure (NP-attached PP or VP-attached PP), residual reading time of the critical word that represents PP-attachment resolution skills was calculated. In addition, neuropsychological tests were administered to measure working memory capacity (the Month Ordering and Digit Ordering Tasks), inhibition (the Stroop), alternate attention (the Trail Making Test), and set-switching skills (the Wisconsin Card Sorting Test). Then, the data were used to analyze relationship among cognitive functions and PP-attachment resolution skills. Results: Both groups required longer processing time to resolve NP-attached PP which was syntactically more ambiguous than VP-attached PP. However, older adults showed declined cognitive skills when compared with young adults. Among these cognitive skills, set-switching skills were associated with overcoming the GP effect in both age groups. Unlike young adults, older adults showed that alternating attention skills were related to resolving PP-attachment ambiguity as well. Conclusions: This study suggest that older adults require additional cognitive skills to resolve PP-attachment ambiguity as well as young adults do. Moreover, other age-related cognitive functions should be considered to understand older adults' sentence processing skills along with working memory capacity.

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