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이수지(중앙대학교) 신기수(중앙대학교) 조미경(충북대학교)

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-505-003393870

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초록

본 연구의 목적은 간호대학생의 환자안전행위 및 감염관리 수행도에 영향을 미치는 요인을 규명하는 데 있다. 본 연구의 설계는 조사연구이고, 2017년 8월 28일부터 2017년 9월 22일까지, 경기도 S시에 위치한 E대학의 간호학과 3, 4학년 학생 174명을 대상으로 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 PASW 23.0 프로그램을 사용하여 독립집단 t-test, one-way ANOVA, 사후분석은 Scheffe test, Pearson 상관관계 및 다중회귀분석 방법으로 분석되었다. 환자안전행위와 감염관리 수행도 평균 점수는 각각 4.00±0.55와 4.31±0.50이었다. 환자안전행위와 와 감염관리 수행도는 강한 정의 상관관계를 보였다. 환자안전행위는 환자안전 수행자신감과 감염관리 인식도가 유의한 영향 요인이었으며, 이 2개 변수로 구축된 회귀모형의 환자안전행위에 대한 설명력은 55.1%이었다. 감염관리 수행도에는 환자안전지식, 환자안전 수행자신감, 감염관리 인식도가 영향을 미치는 요인으로 감염관리 수행도의 68.1%을 설명하였다. 환자안전행위와 감염관리 수행도에 영향을 미치는 공통 요인은 환자안전 수행자신감이었고 환자안전과 감염관리에 대한 수행자신감을 높일 수 있는 효율적인 임상실습 교육프로그램의 개발이 필요하겠다.

This study was conducted to identify the factors influencing patient safety behavior and performance of infection control in nursing students. This study was a descriptive survey based on data collected from August 28, 2017, to September 22, 2017 from 174 third and fourth year nursing students at E university located in S city of Gyeonggi. The collected data were analyzed using the PASW 23.0 program to conduct an independent t-test, one-way ANOVA, post-hoc Scheffe"s test, Pearson"s correlation, and multiple regression. The average scores of patient safety behavior and performance of infection control were 4.00±0.55 and 4.31±0.50, respectively. Patient safety behavior and performance of infection control showed a strong positive correlation. Patient safety behavior was positively influenced by confidence levels of patient safety and awareness of the infection control, and the explanatory power of the model (R2)[ED highlight - should this be R2? If so, change throughout the paper.] was 55.1%. Predictors of the performance of infection control were patient safety knowledge, confidence levels regarding patient safety, and awareness of infection control, and the R2 was 68.1%. Common factors influencing patient safety behavior and infection control performance were patient safety confidence and development of effective clinical practicum education programs to increase confidence in patient safety and infection control.

목차

요약
Abstract
1. 서론
2. 연구방법
3. 연구결과
4. 논의
5. 결론 및 제언
References

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