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[학술저널]

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지성태(서울대학교) 유찬희(한국농촌경제연구원)

DOI : 10.21740/jas.2018.11.21.4.57

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-300-000210964

초록

본 논문은 중국 대표적인 전자상거래기업인 알리바바의 농촌 진출 및 상생협력 실천 사례를 분석하였다. 중국 전자상거래기업의 농촌 진출 배경에는 농촌주민 구매력 증대, 농식품 소비시장 확대, 스마트 농업 발전, 전자상거래 내부적 요인 등이 있다. 알리바바는 타오바오촌 프로젝트를 통해 생산모델 혁신, 판매방식 업그레이드, 농촌 소비층 다변화, 창업 · 취업기회 확대, 빈곤 퇴치 기여 등의 성과를 거두었다. 타오바오촌의 주요 유형을 살펴보면, 소매 서비스형, 자발적 창업형, 산업구조 고도화형, 빈곤 퇴치형으로 구분할 수 있다. 알리바바가 농촌에 진출하여 ‘상생협력’의 발전모델을 실현할 수 있었던 배경에는 기업의 새로운 비즈니스영역 발굴에 대한 수요, 중국 정부의 ‘삼농’문제 해결을 위한 상업자본의 역할 기대와 그에 상응하는 정책적 지원, 소득 증대와 빈곤 퇴치를 위한 생산부문의 욕구, 신속 · 간편 · 안전으로 대표되는 소비부문의 패턴 변화 등이 복합적으로 작용했다.

This paper is to analyze the case of rural investment and win-win cooperation with agricultural sector of Alibaba, a leading e-commerce enterprise in China. In the background of Chinese e-commerce enterprises entering into the rural area, increasing purchasing power of rural residents, expansion of market for food consumption, development of smart agriculture, and internal factors of e-commerce enterprises. Through the Taobao Village project, Alibaba has been able to innovate agricultural production models, upgrade sales methods, diversify rural consumer, expand opportunities for start-up and employment, and contribute to poverty eradication. The main types of Taobao Village can be divided into retail service type, voluntary start-up type, industrial structure enhancement type, and poverty eradication type. In the background of Alibaba`s entry into rural areas and the realization of the "win-win cooperation" model, the demand for the discovery of new business areas by the enterprises, the expectation of the Chinese government for the role of commercial capital for solving the `three rural issues` and the corresponding policy support, the desire of the agricultural production sector for income increase and poverty eradication, and changes in patterns in the consumer sector.

목차

국문요약
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 중국 전자상거래기업의 농촌 진출 배경
Ⅲ. 알리바바의 농촌 진출 사례 분석
Ⅳ. 결론
참고문헌
Abstract

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