본문 바로가기
[학술저널]

  • 학술저널

김정민(계명대학교) 도상호(계명대학교)

초록

[연구목적] 본 연구에서는 회계종사자들에게 높은 수준의 사회적 책임을 요구하면서도 상대적으로 연구가 부족했던 회계윤리교육의 효과를 실증하고, 시사점을 제공하고자 하였다.
[연구방법] 윤리발달 및 회계윤리교육 등에 관하여 기존에 수행되었던 연구들과 논의를 검토하여 회계윤리교육을 위한 강의안을 만들어, 교육을 실시하였다. 회계윤리과목을 수강하는 학생들과 수강하지 않은 학생들에게 수강전후에 도덕발달수준의 측정을 위한 검사를 실시하여, 회계윤리교육의 효과를 검증하였다. 특히 기존의 윤리교육의 효과와 관련된 연구들에서 많이 사용된 DIT를 대신, 회계의사결정의 딜레마 상황을 반영하여 개발된 ADIT(Welton et al., 1994)를 이용하여 도덕발달수준을 측정하였다.
[연구결과] 교육 전 실시된 조사에서는 실험집단과 통제집단의 도덕발달수준에는 차이가 없었지만, 교육 후에는 실험집단에서 도덕발달수준 중에서도 특히 관습이후의 도덕발달수준을 나타내는 p점수에서 유의한 증가를 보여 윤리교육에 따른 효과가 있는 것으로 나타났다.
[연구의 시사점] 본 연구는 회계윤리교육에 관한 실증연구가 많지 않은 우리나라의 현실에서 회계학 전공자에 대한 윤리교육의 긍정적인 효과를 분석, 제시한 점에서 연구의 공헌이 있다고 할 것이다.

[Purpose] The purpose of this study is to show the effects of accounting ethics education and to provide some implications to the society that requires a high level of social responsibility for accounting practitioners.
[Methodology] We made a lecture form based on the prior studies and conducted accounting ethics education to a group of student for a semester. And we measured the moral development level of students who attended the education and the students who did not attend the class before and after the semester. In particular, ADIT (Welton, et. Al., 1994), which was developed to reflect the dilemma of accounting decision making, was used to measure the level of moral development for the students.
[Findings] According to the results of the study, there was no difference in the level of moral development between the experimental group and the control group in the pre-education survey, but after the education, the post-conventional reasoning level of the moral development in the experimental group was significantly increased. We, therefore, conclude that the result shows that there is an positive effect on the students by ethics education.
[Implications] This study has contributed to show a positive evidence for ethical education effect in the course of accounting at a university, although our society has not many empirical studies on accounting ethics education.

목차

요약
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 선행연구 및 가설의 설정
Ⅲ. 연구의 설계
Ⅳ. 연구의 결과
Ⅴ. 결론
참고문헌
Abstract

리뷰(0)

도움이 되었어요.0

도움이 안되었어요.0

첫 리뷰를 남겨주세요.
DBpia에서 서비스 중인 논문에 한하여 피인용 수가 반영됩니다.
인용된 논문이 DBpia에서 서비스 중이라면, 아래 [참고문헌 신청]을 통해서 등록해보세요.
Insert title here