본 연구는 ‘스포츠교육학’을 전공하는 교육대학원 학생들을 대상으로 질적 사례 연구를 실행함으로써 논문지도 과정에서 나타나는 교육적 의미들을 탐색하고 보다 나은 지도 방안을 제안하는 것에 목적을 두었다. 이 과정에서 스포츠교육학 관련 다양한 주제와 질적 연구 방법을 연계하고 있는 논문들의 공통 주제별 또는 단일 사례별 교육적 의미를 상황에 맞게 탐색하고자 하고자 하였으며, 특히, 이 과정에서 연구자로서 ‘지도자’와 ‘질적 연구를 처음 수행하는 학생’의 관점을 고려하며 지도 과정을 반성적으로 돌아보며 보다 나은 방안을 모색하고자 하였다. 우선, 본 논문의 결과는 크게 ‘자기 연구 이해’, ‘자료 맥락 이해’, ‘결과 의미해석’이라는 3가지 커다란 주제가 결과로 제시되었다. 첫째, ‘자기 연구 이해’에서는 교육대학원 학생들의 연구 유형을 “주도형, 삼천포형, 속앓이형, 열정형”의 4가지로 구분하여 문제의식 탐색과정의 차이를 비교해 보았으며, 연구방법론과 연구설계에 대한 “여정들”에서는 사례들의 공통 요소에 근거하여 연구참여자, 연구방법, 연구 장소 등의 선정 과정과 어려움을 다루었다. 둘째, ‘자료 맥락 이해’에서는 질적 연구자로서 ‘원자료 확보의 마음가짐’과 ‘버리기, 취하기, 바꾸기’의 장기적 노력을 통하여 “탄탄한 나무줄기”를 만들어 가는 구성 과정을 다루었다. 마지막으로, ‘결과 의미 해석’에서는 해석을 위한 소통과 표현(또는 표상 형식), 퇴고와 글쓰기의 진일보 등의 내용을 중심으로 연구결과의 결실과 의미 탐색에 무게를 두었다. 궁극적으로, 교육대학원 학생들의 논문 완성을 위하여 지도자가 발달시켜야 할 학생의 연구 역량 4가지(연구주제 및 바람직한 연구방법론 선정 역량, 자료의 충분한 수집과 재구성 역량, 텍스트와 표상으로 표현하는 해석적 리터러시 역량, 진실성- 윤리성-공유 역량)를 발달시켜 줄 수 있는 방안을 제안하였다.
The purpose of this study is to explore the educational meanings of the supervising process of the dissertations for graduate students and to suggest better ways of supervising by conducting qualitative case study for participants who are in their graduate school education with majoring in "sport pedagogy". During supervising various sport pedagogical theses linked with qualitative methodology, I have found educational meanings by searching common ground or case by case. Specially, I had to search better supervising ways with reflective thinking after considering different perspectives of the student and superviser at the same time. In this paper, three different broad categories have been found(understanding of self-research context, understanding of data-context, interpretation of results meanings) as the results in the process. First, their research exploring types have been divided into "self-directed" type, "digressing" type, "internal disease" type and "passionate" type in the ‘understanding of self-research context". In this result, there are differentiations among 4 types and decision-making processes of research methodology and designs(including participants, methods and fields) in a dimension of connection with common research ground. Secondly, "understanding of data-context" part mainly deals with a sort of constructing process of "sound framework like tree and trunk" consisting of their "attitude of mind for collecting data", and "throwing, choosing and reframing" demanding long-term efforts. It was very important to make contents naturally by categorizing and to arrange the meanings by circulating those processes. Finally, "interpretation of results meanings" is related to "communication", "symbol/expression" and "revision/writing" with putting weight on bringing to conclusive meaningful fruition. Ultimately, this paper suggests 4Cs for graduate students to develop like as self-directed competency of decision of adequate methodology corresponding to research theme, full collecting data and reconstruction, interpretive/expressive competency by text and symbol, and veracity, ethicality and sharing competency.