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[학술저널]

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김유정(동강대학교)

DOI : 10.21184/jkeia.2019.6.13.4.349

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-691-000900101

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초록

본 연구는 간호대학생의 의료관련감염 표준주의지침 지식, 인지도와 수행도 간의 관련성을 확인하고 수행도에 영향을 미치는 요인들을 파악하고자 시도되었다.
본 연구결과 간호대학생의 의료관련감염 표준주의 지침 지식 정도는 총점 25점 만점에 평균 19.95±2.43점이었고, 의료관련감염 표준주의지침 인지도 정도는 5점 만점에 4.71±0.37점이었으며, 의료관련감염 표준주의지침 수행도 정도는 5점 만점에 4.55±0.49점이었다. 일반적 특성에 따른 의료관련감염 표준주의지침 수행도 정도는 학년(t=-3.627, p=.000), 감염예방교육 경험(t=3.239, p=.001)에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었고, 의료관련감염 표준주의지침 수행도는 지식(r=.201, p=.000), 인지도(r=.522, p=.000)와 통계적으로 유의한 양의 상관관계를 나타냈다. 의료관련감염 표준주의지침 수행도에 영향을 미치는 요인은 인지도(β=.507, p=.000), 학년(β=.169, p=.000), 감염예방교육 경험(β=.094, p=.043) 순이었고, 30.8%의 설명력을 나타냈다(F=50.520, p=.000).
따라서 간호대학생의 의료관련감염 표준주의지침 수행도를 향상시키기 위해서는 학년별 수준에 따른 적절한 의료관련 감염예방 교육방안을 모색하고 인지도를 향상시킬 수 있는 프로그램의 적용이 필요할 것으로 사료된다. 추후연구에서는 연구대상과 지역을 확대하고 신뢰도와 타당도 및 객관성을 가진 측정도구를 사용한 반복연구와 인지도를 향상시킬 수 있는 역할극이나 시뮬레이션교육프로그램의 적용 및 효과검증연구를 제언한다.

Objectives: The purpose of this study was to investigate nursing students’ knowledge, awareness and performance and to identify the influencing factors on performance of standard precaution for Healthcare-associated Infection. Methods: Subjects were 334 nursing students who were 3rd and 4th years in the nursing university in Gwangju. Data were collected using questionnaires from April 24 to May 25, 2018. The collected data was analyzed by descriptive statistics, pearson"s correlation coefficient and stepwise multiple regression using IBM SPSS 21.0 program. Results: Mean scores of knowledge, awareness and performance about standard precaution for Healthcare-associated Infection were 19.95±2.43, 4.71±0.37, 4.55±0.49, respectively. Statistically significant differences were shown in the performance of standard precaution related to grade(t=-3.627, p=.000) and experience of infection prevention education(t=3.239, p=.001). Significant relationships were found among knowledge(r=.201, p=.000), awareness(r=.522, p=.000) and performance of standard precaution in nursing students. The results of stepwise multiple regression indicates that awareness(β=.507, p=.000) and grade(β=.169, p=.000) and experience of infection prevention education(β=.094, p=.043) predicts 30.8% in performance of standard precaution(F=50.520, p=.000). Conclusions: to enhance performance of standard precaution for nursing students, it is necessary to develop and utilize a program that experience of infection prevention education according to the appropriate grade group and enhances awareness.

목차

ABSTRACT
I. 서론
II. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의
Ⅴ. 결론 및 제언
References
요약

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