이 연구의 1994년부터 2018 9월까지 특수교육대상아동의 사회적 기술 관련 중재를 적용한 국내 단일대상연구를 분석하여, 향후 연구의 시사점을 제시하는데 그 목적이 있다. 선정 및 제외기준에 따라 분석대상문헌은 90편이며, 선정된 분석대상 연구를 연구대상, 중재환경, 연구특성, 독립변인에 따른 중재전략, 종속변인에 따른 조작적 정의를 분석하였다. 독립변인에 따른 중재전략 196개의 변인을 DEC 추천실제(1993)와 Odom 등(2003)의 연구에서 제시된 중재전략 중심으로 분석하였으며, 종속변인에 따른 조작적 정의 294개의 변인을 Stephens(1992)의 사회적 기술영역으로 분석하였다. 연구결과로 첫째, 연구대상에서 장애유형은 자폐성 장애, 대상연령에는 유아, 성별에는 남자가 높은 비율로 분석되었다. 연구 환경에는 중재자로 연구자, 중재 장소는 어린이집, 중재회기는 15-19회기, 중재시간은 20-29분이 높은 비율로 분석되었으며, 중재자와 중재 장소의 친숙함을 기술한 연구는 각 26편, 73편으로 분석되었다. 연구특성에서 대상자간중다기초선설계가 높은 비율로 나타났으며, 중재충실도, 사회적 타당도, 관찰자간 신뢰도를 측정한 연구는 각 31편, 34편, 89편으로 분석되었다. 둘째, 독립변인에 따른 중재전략을 분석한 결과 자연적 교수, 사회적 환경 구조화, 구조화 된 놀이 활동, 강화, 인지행동전략 순으로 연구가 이루어졌다. 셋째, 종속변인에 따른 조작적 정의를 분석한 결과, 자신에 대한 행동에서 감정을 표현하기, 과업관련 행동에는 참여하는 행동, 대인관계 행동에는 대화하기가 높은 비율로 분석되었다. 연구결과에 근거하여 특수교육대상아동을 위한 사회적 기술 관련 시사점과 연구의 방향이 논의 되었다.
The purpose of this study is to analyze single subject study designs in Korean Special Education Journal Articles applied social interventions related to children with special needs from 1994 to september 2018, and to suggest implications for future research. Based on the criteria of article selection, 90 articles were analyzed. The selected study subjects were analyzed according to subjects, intervention settings, research characteristics, intervention strategies according to independent variables, and operational definition according to dependent variables. The intervention strategy based on the independent variable was analyzed with 196 intervention strategies based on the DEC recommendation practice (1993) and Odom et al. (2003), operational definition of subordinate variables 294 variables were analyzed as the social technology domain of Stephens (1992). The results of the study were as follows: First, autistic disorder was classified as type of disability, infant was at the age of the target, and man was at the sex ratio. In the study environment, the researcher was the interventionist, the intervention site was the daycare center, the intervnetion session was 15-19 sessions, and the intervention time was 20-29 minutes. In the research characteristics, there was a high ratio of multi-factorial design among the subjects, and the researches that measured intervention fidelity, social validity, and inter-observer reliability were analyzed for each of 31, 34, and 89 cases. Second, as a result of analyzing the intervention strategy according to independent variables, nature teach, social environment structuring, structured play activities, strengthening, cognitive behavioral strategies were studied. Third, as a result of analyzing operational definition according to dependent variables, it was analyzed at a high rate of expressing emotions in behaviors of oneself, behaviors participating in task- elated behaviors, and interpersonal behaviors. Based on the results of the study, implications and research directions of social skills for children with special education were discussed.