본 연구에서는 성공적인 통합체육 수업을 위한 구성요소를 도출해내고, 그 구성요소들의 우선순위를 선정하는데 목적이 있다. 성공적인 통합체육 수업을 위한 구성요소를 결정하기 위하여 델파이 기법(Delphi technique)과 전문가 회의(professional conference)를 실시하였고, 결정된 구성요소들의 우선순위를 결정하기 위하여 분석적 계층화 과정(AHP: analytical hierarchy process)을 사용하였다. 델파이 패널(Delphi panel)로는 통합체육 경험이 있는 체육교사 153명으로 선정하였고, 1차 전문가 회의는 통합체육 교사 6명, 2차 전문가 회의는 특수체육 박사 3명, 특수체육 박사과정 3명으로 구성되었다. 또한 분석적 계층화 과정 참여자는 특수체육학과 교수 3명, 특수체육 박사 3명 특수체육 박사과정 3명, 통합체육 교사 15명, 장애인체육관련 단체 직원 1명으로 총 25명으로 구성하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 성공적인 통합체육 수업을 위해 가장 중요한 구성요소로 통합체육에 대한 교사 전문성 향상이 결정되었고, 그 하위 구성요소의 우선순위로는 체육교사 양성 시 통합체육 교과 필수로 지정, 통합체육 직무연수 실시, 통합체육 및 특수체육 관련 자격증 취득, 통합체육 매뉴얼 개발 및 보급 순서로 결정되었다. 둘째, 성공적인 통합체육 수업을 위해 두 번째로 중요한 구성요소는 통합체육 수업지원으로 결정되었고, 그 하위 구성요소의 우선순위로는 전문성 있는 보조교사 확충, 장애학생을 위한 측정 및 평가 기준 제시, 특수교사와의 멘토링 제도 실시, 교육지원청 차원의 관리시스템 구축, 장애학생에 적합한 체육시설 및 용기구 확충, 학급당 인원수 축소 순서로 결정되었다. 셋째, 성공적인 통합체육 수업을 위해 세 번째로 중요한 구성요소로 통합체육에 대한 긍정적 인식 형성으로 결정되었고, 그 하위 구성요소의 우선순위로는 장애이해 교육 실시, 통합관련 행사 실시 순서로 결정되었다. 넷째, 성공적인 통합체육 수업을 위해 네 번째로 중요한 구성요소는 수준별 과제제시로 결정되었고, 그 하위 구성요소의 우선순위로는 개별화 교육 실시, 보조교사 활용을 통한 눈높이 교육 실시, 장애정도에 적합한 과제제시, 수준별 그룹 수업 실시, 단계별 수업 프로그램 개발 순서로 결정되었다. 다섯째, 성공적인 통합체육 수업을 위한 다섯 번째로 중요한 구성요소로 또래교수 활용으로 결정되었고, 그 하위 구성요소의 우선순위로는 또래교사 사전교육 실시, 또래교사 인센티브 부여, 친한 급우를 또래교사로 지정, 또래교사에게 책임전가 금지, 순환식 또래교수 실시, 또래교사 주도 수업 실시 순서로 결정되었다.
The purpose of this study was to investigate the factors for the successful inclusive physical education and determine their levels of contributions. In order to determine the contributing factors for the successful inclusive physical education, we used the delphi technique and professional conference as well as the analytical hierarchy process. One hundred fifty three physical education teachers who have experienced in an inclusive physical education were participated in the delphi panel. Six inclusive physical education teachers joined the first professional conference while the second conference included three Phd experts and three doctoral candidates in an adapted physical education. Furthermore, a total of twenty five experts including three physical education professors, phd researchers, three doctoral candidates in an adapted physical education, fifteen inclusive physical education teachers, and an officer who works in the organization for physical activity for the handicapped were participated in the process of classification. The findings were as follow: First of all, the most important factor for the successful inclusive physical education is to educate knowledge and expertise of teachers. Other priorities is as follow: an inclusive physical education as major course work, conducting the refreshment hours or workshop for the teachers, providing an opportunity of the related certificates program, and the development of the manual for an inclusive physical education program.. Secondly, the support for an inclusive physical education class is the second most important factor among the potential contributors for the successful inclusive physical education. The order of other priorities is as follow: the recruitment of professional assistant teachers, the development of the measurement and evaluation for the handicap students, conducting a mentor system, the development of supporting system from the government, providing enough facilities and equipment for the handicap students, and the reduction of class size. Thirdly, the development of positive attitude about an inclusive physical education is the third most important factor for the successful inclusive physical education. The order of other priorities is as follow: workshop to understand the program and events for an inclusive physical education. Fourthly, the development of task based program with focused on the different levels is the fourth most important factor for the successful inclusive physical education program.. The order of other priorities is as follow: an individualized education program, man to man teaching with an assistant teacher, the suggestion of customized program depending on the levels of handicap, and the development of group program for the different levels and stages. Finally, the organizing peer group is the fifth most important factor for the successful inclusive physical education program.. The order of other priorities is as follow: prerequisite class for the peers, providing an incentive, appointing the friendly peer as a teacher, the prohibition of avoidance of others' responsibility, conducting the circulation system, and conducting the class driven by the peer.