본 연구는 올림픽 경기력에 영향을 미치는 긍정적인 요인과 부정적인 요인을 탐색하고 이를 체계화하는 것을 목적으로 수행하였다. 이에 2012 런던올림픽에 참여했던 선수 60명을 대상으로 개방형 설문을 실시하였으며, 개방형 설문에 참여하는 않은 선수 중 메달을 획득한 선수 10명을 대상으로 심층면담을 실시하고 수집된 자료는 귀납적 내용분석 방법을 활용하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 선수들이 지각하는 올림픽 경기력에 긍정적인 영향을 미치는 요인은 심리적 준비, 훈련강화, 신체 컨디션 조절, 주요 타자의 지원, 물질적 지원, 국민의 응원, 자긍심, 차별적 시합 분위기, 팀 응집력, 올림픽 경험 공유와 스포츠과학 지원으로 확인되었다. 둘째, 선수들이 지각하는 올림픽 경기력에 부정적인 영향을 미치는 요인으로는 심리적 압박, 주변의 과도한 기대, 부정적 대인관계, 컨디션 저하, 과도한 훈련, 불안정한 분위기, 시설미흡, 경기력 저하, 특히 올림픽 기간 중에는 비효과적인 숙소 배치와 미디어 관리 요인으로 나타났다. 셋째, 올림픽 출전 선수들이 지각하는 올림픽과 다른 국제경기와의 차이점은 시합규모, 심리적 태도, 훈련지원, 체계적 준비, 올림픽 혜택 요인으로 확인되었다. 이 연구의 결과는 올림픽에 출전하는 선수들의 준비 정도를 측정하는 척도 개발이나 올림픽 준비 가이드라인을 개발하는데 기초정보를 제공하여 올림픽에 처음 출전하는 선수들이나 이전 출전에서 예상보다 저조한 성적을 거둔 선수들이 올림픽과 같은 극도의 경쟁 상황에서 대비할 요인들을 이해하고 이를 미리 훈련에서 활용하여 결과적으로 올림픽 경기력 향상에 기여할 것이다.
This study was to explore the factors influencing Olympic performance positively and negatively. In order to achieve this purpose, 60 athletes, who participated in 2012 London Olympic games, responded on open-ended questionnaire. In addition, 10 athletes, who won medals in London Olympic, responded on in-depth interview. Collected data were analyzed by deductive content analysis. The results of this study were as follows: firstly, the factors influencing Olympic performance positively were psychological preparation, strengthening training, physical conditioning, support from significant others, material support, cheering of Korean people, self respect as a Korean national athlete, different game environment, team cohesion, sharing Olympic experience, and support of sports science. Secondly, the factors influencing Olympic performance negatively were psychological pressure, excessive expectation, negative interpersonal relationship, condition decline, overtraining, unstable environment, insufficient facilitation, decrease in performance level, and especially ineffective village room placement and media management during Olympic period. Thirdly, the differences between Olympic games and other world competitions , perceived by athletes were competition scale, psychological attitude, training support, systematic preparation, and benefits from winning medals. The results of this study will give fundamental information in developing a scale which can measure Olympic preparation level and in developing Olympic preparation guideline. Therefore, it will help athletes ,who participate Olympic for the first time or athletes who did not perform well in pre-participated Olympic games, to understand and apply in training the factors influencing Olympic performance and help them to perform better in Olympic games.