이 연구의 목적은 중학교 기술교과 교육과정의 변천 과정상의 특징을 찾고, 그 특징을 비교 분석하는 것이다. 이 연구에서는 교육과정 변천의 특성에 따라 시기를 구분하고 시기별 과목명의 변천과 주당 이수시간의 변화, 각 교육과정별 교육 목표, 주요 내용, 지도 및 평가상의 유의점을 비교 분석하여 변화 추이를 알아보았다.
교육과정의 시기별 구분은 기술 과목이 독립적으로 존재하느냐, 통합과목의 일부 영역으로 존재하느냐에 따라 ‘독립 과목기’와‘통합 과목기’로 구분하였다. 독립 과목기는 제1기(1969.9.4.개정교육과정시기), 제2기(1973.8.3.개정교육과정시기), 제3기(1981.12.3.개정교육과정시기), 제4기(1987.3.31.개정교육과정시기)로 구분하고, 통합 과목기는 제5기(1992.6.개정교육과정시기), 제6기(1997.12.개정교육과정시기), 제7기(2007.2.개정교육과정시기), 제8기(2011.8.개정교육과정시기), 제9기(2015.9.개정교육과정시기)로 구분하여 시기별 교육과정의 목표와 내용, 평가 및 지도상의 유의점을 분석하여 변천의 특징을 분석하여 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 중학교 기술교육의 목표는 단순한 기술적 지식, 태도, 기능을 함양하는 것에서 기술 활용 능력, 기술시스템 설계능력, 기술적 문제해결능력과 같은 역량을 함양하는 것으로 변화하였다. 둘째, 중학교 기술교육의 내용은 기술의 발달과 사회의 변화에 따라 달라졌음을 확인하였다. 또한 기술교육에서는 설계, 제작과 같은 조작적 학습 경험과 창조의 경험을 계속적으로 중요하게 여겨 왔음을 확인하였다. 셋째, 중학교 기술교육의 지도를 위해서는 다양한 기술적 활동을 위한 시설, 설비, 도구 및 재료가 필요하며, 기술교육의 평가에 있어서는 활동의 결과뿐만 아니라 활동의 과정에 대한 평가가 더욱 강조되고 있어 단순하고 획일적인 방법의 평가보다는 다양한 평가의 방법이 활용되어야 함을 확인하였다.
The purpose of this study is to find out the characteristics of transition process of technology education curriculum at Korean middle school and to compare and analyze its characteristics. In this study, the transition period of the curriculum was divided into the period when the technology subject was an independent course and the period when it was a part of the integrated course, educational objectives, main contents, guidance and evaluation. The period of the curriculum is divided into ‘independent subject’ and ‘integrated subject’ depending on whether the technology subject exists independently or whether it exists as a part of integrated subject. The independent subject period is divided into the first period (revised curriculum in 1969), the second period (revision curriculum in 1973), the third period (revised curriculum in 1981), the fourth period (revised curriculum in 1987). The integrated courses are divided into the 5th period (revised curriculum in 1992), the 6th period (revised curriculum in 1997), the 7th period (revised curriculum in 2007), the 8th period (revised curriculum in 2011), the 9th period (revised curriculum in 2015).
The characteristics of the transition were analyzed by analyzing the goals, contents, evaluation and guidance points of the curriculum by period. First, the goal of middle school technology education changed from cultivating simple technical knowledge, attitude and function to cultivating competencies such as technology utilization ability, technological system design ability, and technological problem solving ability. Second, the contents of middle school technology education changed according to the development of technology and the change of society. Third, facilities, equipments, tools and materials for various technological activities are needed to guide middle school technology education. And the evaluation of the process of technological activities as well as the results of technological activities is more emphasized and various evaluation methods should be utilized rather than simple and uniform methods.