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[학술저널]

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정병모

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초록

이 논문에서는 민화 용호도(龍虎圖)의 대표적인 두 가지 용도인 문배도와 장식화의 연원이 무엇이고 전형이 되는 그림이 무엇인지를 파악하고, 그것들이 어떠한 과정을 거쳐 민화에 수용되었지를 밝히고자 한다. 용호도는 영웅이나 왕과 같은 권위와 위엄을 상징하는 것에서 시작했다. 아울러 한대부터는 호랑이를 벽사의 상징으로 인식하면서, 용과 호랑이를 정초에 대문 앞에 붙이는 문신 혹은 문배의 풍속으로 전개되기도 했다. 이처럼 용호도는 영웅이나 왕과 같은 권력을 상징하거나 벽사와 길상의기능을 했다. 조선의 용호도는 기본적으로 남송의 화승 목계의 용호도가 전형이 되었다. 명나라 용호도의 영향도 감지되지만, 이들 그림 역시 그 기본은 목계의 그림으로 거슬러 올라간다. 목계의 용호도는제문에 쓰여 있듯이 영웅의 출현을 상징한다. 이러한 용호도는 임진왜란 직후 명나라 용호도가 조선에 전래되면서 16세기 용호도가 유행하게 되었다. 이 당시 제작된 용호도를 보면 기본적으로 목계와 같은 송나라 때의 도상이지만 화풍은 명나라 절파화풍을 보여 송대 용호도의 명대 버전의 영향을 받은 것을 알 수 있다. 이러한 목계풍의 용호도 도상은 19세기에 까지 영향을 미쳤는데, 그 용도는 목계의 용호도처럼권력을 상징하는 장식용과 더불어 세시풍속용으로 사용되기도 한다. 세시풍속용의 용호도란 바로용수오복(龍輸五福), 호축삼재(虎逐三災)의 길상과 벽사를 상징하는 문배도이다. 민화 용호도는 용호문배도가 주류를 이루면서 용호도의 원 의미인 권위를 상징하는 장식화도포함되어 있다. 그러나 어떠한 용도이든 간에 해학적인 이미지로 탈바꿈하였는데, 이는 호랑이와용의 권위를 낮추어 평등한 세상을 지향하는 서민들의 소망이 내재되어 있기 때문이다.

This paper is intended to: figure out what the sources of the two representative uses of the folk Paintings of Dragon and Tiger—as Door God and Decorative Painting--are, identify the typical paintings of them, and clarify through what procedures they were brought into folk arts. At first, the paintings of Dragon and Tiger symbolized the authority and dignity of the great people like heroes and kings. Along with that, from Han Dynasty, as tigers got recognized as the symbol of averting bad luck, to put a dragon-tiger painting on the front gate of a house developed into the traditional custom of Door God even. Like this, the Paintings of Dragon and Tiger played a role of symbolizing the authority of heroes or kings or function as devil dispellers and talismans. When it comes to Korean Paintings of Dragon and Tiger, basically that of a painter monk Much ‘i’ in Southern Sung Dynasty has become the model. Although the influence from Ming Dynasty’s dragon-and-tiger paintings is felt, the basics of these paintings also go back to paintings of Much’i. As written on the funeral odes, Paintings of Dragon and Tiger are symbolic of the emergence of heroes. This sort of dragon-and-tiger paintings in the 16th century got popular right after the Japanese invasion into Joseon in Imjin period, as Ming Dynasty’s Dragon and Tiger Paintings was introduced into Joseon. A look at the Paintings of Dragon and Tiger drawn in those days reveals that they have the style of Ming Dynasty’s temple group although they were basically Sung Dynasty’s icon of paintings similar to Much ‘i’s, which indicates that they were influenced by Ming Dynasty’s version of Sung Dynasty paintings. This sort of Much ‘i style’s icon of the dragon-line-paintings had been influential up until 19th century and is used, like Much ‘i’s, not only for decoration that is symbolic of authority,but also as New Year paintings. The Paintings of Dragon and Tiger are Door God Paintings that symbolize blessings and averting bad luck that is, five blessings dragons would bring and three catastrophes tigers would dispel. The Paintings of Dragon and Tiger in folk art, being primarily Door God Paintings,include Decorative Paintings that are symbolic of authority, original meaning of them. However, whatever uses the dragon-and-tiger paintings were, they were transformed into the images full of satire, because within those paintings are contained the desire of the ordinary people for the equal world by lowering the authority of the tigers and the dragons.

목차

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참고문헌(32)

  • 1.

    / / 論衡

  • 2.

    / / 史記

  • 3.

    / / 삼국유사

  • 4.

    / / 세종실록

  • 5.

    / / 風俗通義

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