메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박용진 (전북대학교)
저널정보
한국중국어교육학회 중국어교육과연구 중국어교육과연구 제31호
발행연도
2020.6
수록면
1 - 28 (28page)
DOI
10.24285/CLER.2020.6.31.1

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This research analyzed 51 grammar points in the 46 grammar questions among the ‘Chinese Language Exam of the College Scholastic Ability Test(CSAT)’ from 2009 to 2018.
The theory we used is the Grammar Difficulty level of Park Yong-jin(2019), who modified the Hierarchy of Difficulty of Porter(1967). The analysis results are as follows.
(1) Difficulty level 0: 2 grammar items; (2) Difficulty level 1: 3 grammar items; (3) Difficulty level 3: 25 grammar items; (4) Difficulty level 4: 8 grammar items; (5) Difficulty level 5:13 grammar items
High school Chinese class has 85 hours in total. We should consider whether high school students can learn Chinese grammar level of HSK level 3 in high school Chinese class. And there were 13 grammatical items in Level 5 of grammar difficulty. Our analysis shows that overall Chinese test question of CSAT were difficult for high school students. As for the difficulty level, we have not set up comparisons with other foreign languages. Therefore, there will have to be other analyses as to why the current Chinese test is so difficult.
We hope our analysis will be a good evidence to judge which grammar items are easy for learners and which are difficult objectively. And we also hope that our analysis will be a good source of evidence for textbook editing, and curriculum strategy.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 2009~2018년 수능 중국어의 문법항목 분석
Ⅲ. 결론
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (24)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-720-000874454