본 논문은 몰트만과 판넨베르크의 하나님 백성으로서 메시아적 교회론을 비교하고, 그의 종말론적 의미를 해명한다. 바르트의 삼위일체론에서 시작된 하나님 자유에 관한 인식을 바탕으로 그들은 하나님 미래의 시각에서 메시아적 교회론을 새롭게 전개한다. 종말론적 관점에서 해명될 메시아적 교회론은 세계를 억압하는 정치 권력과 자본 권력에 대한 교회의 저항과 동시에 타자에 대한 돌봄과 헌신을 강조한다. 그 교회론을 위해서 몰트만과 판넨베르크는 바르트가 주장하는 삼위일체 하나님의 활동성으로서 자기 전달을 ‘자기 제한’과 ‘자기 구분’의 관점에서 해석하고, 창조론의 시각에서 역사적이고 현재적인 교회가 지닌 메시아적 잠정성을 드러낸다. 메시아적 잠정성은 역사적이고 현재적 교회가 임박한 하나님 나라의 도래라는 종말론적 미래를 지시하고, 하나님의 활동성을 바탕으로 다른 교회들과의 일치를 이룸으로써 하나님의 종말론적 통치를 앞당기는 힘을 뜻한다. 따라서 본 논문은 하나님의 자기 계시의 맥락에서 형성된 바르트의 하나님 백성으로서 교회의 종말론적 의미와 그의 중심개념으로서 하나님 자유를 고찰한다. 하나님 자유는 삼위일체 하나님의 창조행위에서 시작되고, 역사적이고 현재적 교회에서 가시화되는 하나님의 활동성이다. 둘째, 본 논문은 몰트만과 판넨베르크의 메시아적 교회론에서 가시화된 하나님의 구체적인 활동성-자기 제한과 자기 구분-을 해명한다. 셋째, 하나님 자유의 종말론적 실현으로서 메시아적 교회의 종교적이고 신학적 의미를 해명하려고 한다. 현재 교회의 메시아성은 교회의 공적 활동과 교회 안에서의 성만찬의 반복을 통해 가시화되는 삼위일체 하나님의 활동성을 지시하고 있고, 복음화와 세계해방을 현실화되고 있음을 밝힌다. 지속되는 세계창조에서 삼위일체 하나님의 활동은 세계에 대한 그의 사랑과 국가 공동체안에서 정의를 성취한다. 마지막으로 몰트만과 판넨베르크의 메시아적 교회론의 차이를 해명한다. 그 차이는 하나님 미래가 ‘창조적 안식’이나 혹은 하나님의 종말론적 통치, 즉 ‘궁극적 일치’를 지향하는가에 있다. 하나님 창조행위를 바라보는 두 사람의 신앙의 차이로 볼 수 있다. 결론적으로, 하나님 창조에서 가시화된 메시아적 교회를 바라보는 것은 현재적 교회가 자신에게 내재된 메시아적 잠정성을 인정하고 철저하게 하나님의 자기 활동성으로 자신의 신학적 방향을 전환해야 함을 보여주는 것이다. 본 논문은 코로나19의 시대를 직면하여 교회는 지금까지 갇혀있는 교회중심주의의 한계를 넘어 하나님의 창조에 동참하는 책임적이고 공적 공동체로 거듭나야함을 주장한다.
This paper compares and studies the Messianic ecclesiology of Moltmann and Pannenberg as the people of God. Based on Barth"s perception of God"s freedom, which began with the Trinitarianism, they newly understand the messianic church from the perspective of God"s future. The Messianic ecclesiology, which will be elucidated from God"s eschatological point of view, aims for the church"s service for the oppressed world and the church for others. For that ecclesiology, Moltmann and Pannenberg interpret self-transmission as the activity of the triune God, which Bart argues, from the perspective of"self-limiting" and"self-organization", and from the perspective of creationism, reveal the potential of the historic and present church. Therefore, the Messianic church has an open nature of the essence that the historic and present church is the eschatological achievement of the kingdom of God, and it is based on God"s activity rather than its own will, and through the unity with other churches, The eschatological reign of Therefore, this thesis reveals the eschatological meaning of the church as Barth"s people of God formed in the context of God"s self-revelation and the concept of God"s freedom as its center. God"s freedom begins with the creative act of the triune God and becomes visible in the historical and present church. Second, by elucidating the problem of the acceptance of the Messianic Church as the people of Moltmann and Pannenberg as the people of God, he tries to reveal that the center of ecclesiology is no longer human but the triune God. third. As an eschatological realization of God"s freedom, we try to clarify the religious and theological meaning of the messianic church. The current messianic reality of the church indicates the activity of the Triune God, which is visible through the public activity of the church and the repetition of the Holy Communion within the church, and also reveals that evangelization and liberation of the world are realizing in relation to this activity. In the lasting creation of the world, the work of the Triune God achieves his love for the world and justice within the national community. Finally, the difference between Maltmann"s and Pannenberg"s Messianic ecclesiology is elucidated. The difference is whether God"s future is aimed at creative rest or God"s eschatological rule, that is, ultimate unity. It is to see the difference between the beliefs of the two who look at the creation of God. In the end, looking at the Messianic church based on God"s creation theory shows that the theology must change its direction as God"s self-activities thoroughly acknowledge the potentiality of the present church. In the face of the era of Corona 19, the church must overcome the limitations of church-centeredism that have been confined until now, and be reborn as a responsible and public community that participates in God"s creation.
요약문 I. 들어가는 말 II. 메시아적 교회론의 공동지반으로서 바르트의 ‘하나님 자유’ III. 하나님 자유의 종말론적 의미로서‘메시아적 교회’ IV. 다가오는 하나님 나라의 잠정적 형태로서 ‘메시아적 교회’ V. 메시아적 교회론의 궁극적 의미로서 하나님 창조의 완성 VI. 나오는 말 참고문헌 Abstract