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강은미(동아대학교)

DOI : 10.18208/ksdc.2020.27.1.15

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-600-001627961

초록

최근 코로나19의 영향으로 패션에 대한 소비트렌드가 급격히 변화되고 있다. 이에 본 연구에서는 빅데이터분석을 통하여 코로나19를 전후로 패션에 대한 소비자들의 인식변화를 살펴보고자 하였다. 이러한 결과는 패션기업 마케터들에게 소비자를 이해하는 데 실질적인 도움을 줄 수 있을 것이다. 자료는 2019년에서 2020년까지 네이버, 다음, 구글에서 수집하였다. 수집된 빅데이터에 대해서 텍스트마이닝, 워드클라우드, 네트워크 분석, 네트워크 시각화 및 CONCOR 분석을 실시하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 코로나19를 전후로 하여 패션에 대한 소비자 인식에 있어서 주요 의미 범주는 패션, 패션시장, 패션행사, 연예인 패션 등으로 크게 변하지 않았다. 하지만 범주 속 내용은 차이가 있었다. 패션과 관련된 단어로는 코로나19 발생 이후 패션마스크에 대한 관심은 높아졌으나 브랜드와 의류를 제외하고는 대부분 후순위로 밀려나 패션에 대한 관심이 코로나19 발생 이전보다 낮아졌다. 패션행사에 있어서 코로나19 발생 이전은 패션위크와 컬렉션에 관심이 높은 편이였으나 코로나19발생 이후 온라인 패션쇼 형태로 축소되면서 전반적인 관심이 낮아졌다. 연예인 패션에 있어서 코로나19발생 이전에는 공항패션 등과 관련이 있었으나 코로나19 발생 이후에는 주로 드라마 등에 나오는 연예인 패션에 관심을 가지는 것으로 나타났다. 또한 패션시장에 있어서는 온라인에 대한 관심이 대두되었다. 이러한 연구결과로 코로나19가 패션과 패션산업에 많은 영향을 미침을 확인할 수 있었다. 따라서 패션기업 마케터들은 소비자들의 이러한 인식 변화를 참고하여 디지털과 온라인을 활용한 좀 더 다양한 마케팅 전략을 개발하여야 할 것이다.

Recently, the consumption trend of fashion is changing rapidly due to the influence of COVID-19. Therefore, this study attempted to examine changes in consumers’ perception of fashion before and after COVID-19 through big data analysis. These results could be of practical help to fashion company marketers in understanding consumers. Data were collected by Naver, Daum, and Google from 2019 to 2020. Text mining, word cloud, network analysis, network visualization, and CONCOR analysis were conducted on the collected big data. The summary of the research results is as follows. Before and after COVID-19, the main categories of meaning in consumer perception of fashion did not change significantly, such as fashion, fashion market, fashion events, and celebrity fashion. However, there were differences in the content in the categories. As for words related to fashion, interest in fashion masks has increased since COVID-19, but most of them except for brands and clothing have been pushed to subordinate positions, and interest in fashion has declined than before COVID-19. In fashion events, prior to COVID-19, interest in fashion week and collections was high, but after COVID-19, it was reduced to an online fashion show, and overall interest was lowered. In celebrity fashion, before COVID-19, it was related to airport fashion, but after COVID-19, it was found that he was mainly interested in celebrity fashion appearing in dramas. Also, in the fashion market, interest in online has emerged. As a result of these studies, it was confirmed that COVID-19 has a great influence on the fashion and fashion industry. Therefore, marketers of fashion companies should refer to these changes in consumers’ perceptions and develop more diverse marketing strategies using digital and online.

목차

Abstract
국문초록
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 고찰
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 결과 분석 및 논의
Ⅴ. 결론 및 제언
Reference

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