메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이정렬 (경상국립대학교) 이가람 (경상국립대학교) 하재필 (경상국립대학교)
저널정보
한국사회체육학회 한국사회체육학회지 한국사회체육학회지 제86호
발행연도
2021.10
수록면
191 - 202 (12page)
DOI
10.51979/KSSLS.2021.10.86.191

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: The purpose of this study is to investigate the effect of dual role (physical education teacher vs. athletic director) on emotional display rules (positive and negative) and emotional labor strategies (surface acting, deep acting, and genuine expression) among physical education teachers.
Methods: 250 survey questionnaires were distributed to PE teachers experiencing dual roles in the region of Youngnam. Out of the 250 questionnaires distributed, a total of 229 questionnaires were chosen for final data analysis after excluding 21 incomplete questionnaires.
Results: Results of chi-square tests indicated that participants were more likely to display positive emotions in the role of PE teacher than in the role of athletic director. On the other hand, participants were more likely to display negative emotions in the role of athletic director than in the role of PE teacher. Results of the paired t-tests indicated that participants utilized more surface acting in the role of PE teacher than in the role of athletic director, while they utilized more genuine expression in the role of athletic director than in the role of PE teacher.
Conclusion: The overall findings of this study provide some meaningful and practical implications for dual role PE teachers regarding the use of emotional display rules and emotional labor strategies according to the types of their roles.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의
Ⅴ. 결론 및 제언
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (31)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-692-002140003