본 연구는 시각디자인 관점에서 같은 원작을 바탕으로 작품 속에 구현된 상징 이미지들은 한국과 일본 간의 표현과 내용 면에서 어떠한 차이를 가지고 있는지 문화적 상징과 함축의미를 중심으로 분석해 보고자 한다. 연구 결과 양국은 같은 대상이라 하더라도 그 표현에서 문화적, 정서적으로 차이를 보였다. 그 세부적인 내용은 첫째, 한국영화 조제의 구심이 되는 상징이미지는 결국 성숙이었고 함축의미는 내면에는 이별이 너무 슬프지만 사랑의 속성을 잘 알기에 겉으로는 담담하게 표현할 수밖에 없는 애이불비(哀而不悲)였다. 일본영화 조제의 구심이 되는 상징이미지는 개성이었고 함축의미는 사람은 언젠간 만나면 헤어지듯이 사랑 또한 그러함을 명확히 인지한 행동인 회자정리(會者定離)였다. 그러나 이 둘의 공통점은 오히려 남자들보다 내면이 강한 외유내강(外柔內剛)의 특성을 가지고 있었다. 둘째, 한국영화 남자친구(영석)의 구심이 되는 상징이미지는 결국 무기력이었고 함축의미는 조제를 사랑하지만 경제력을 포함한 냉정한 현실의 벽에 나약해질 수밖에 없는 청춘난망(靑春難望)이었다. 일본영화 남자친구(츠네오)의 핵심 상징이미지는 감정적이었고 함축의미는 연애를 할 때는 젊은이답게 몰입했지만 현실을 생각하면 주변의 편견에 고민하는 우유부단(優柔不斷)이었다. 그러나 이 둘의 공통점은 결국 청년 시절의 사랑과 이별을 담은 청춘연가(靑春戀歌)였다. 셋째, 한국영화 호랑이의 구심이 되는 상징이미지는 결국 상상 속 난관이었고 함축의미는 상대가 대단하지만 두려운 감정이 드는 외경지심(畏敬之心)이었다. 일본영화 호랑이의 핵심 상징이미지는 실제 난관이었고 함축의미는 앞으로 자신이 살아가면서 겪게 될 두려운 존재 중 가장 강력한 대상으로 호환마마(虎患媽媽)였다. 이 둘의 공통점은 결국 살면서 겪게 되는 삶의 어려움들인 인생역경(人生逆境)을 표현한 것이었다. 넷째, 한국영화 물고기의 구심이 되는 상징이미지는 결국 자신의 내면을 닮은 분신이었고 함축의미는 자신의 신체는 비록 불구지만 정신만큼은 당당하게 살아가겠다는 호연지기(浩然之氣)였다. 일본영화 물고기의 핵심 상징이미지는 결국 자유였고 함축의미는 자신의 불구 상태와 대비되는 자유자재(自由自在)였다. 이 둘의 공통점은 장애인들이 정신적으로나마 자유롭길 바라는 희망사항(希望事項)이었다.
This study is an attempt to analyze the cultural symbols and implications of the symbolic images expressed in the film based on the same original work from a Visual Design's point of view in terms of expression and content, and compare the results. As a result of the study, even though the two countries were the same object, there were significant differences in terms of cultural and emotional expression. The details are as follows: First, the symbolic image, which is the core of the Korean film Joseon, was maturity in the end, and the connotation contained that the inner heart was sad to say goodbye, but because he knew the characteristics of love well, he had to express it calmly on the outside. The symbolic image, which is the core of the Japanese film Joseon, was individuality, and the connotation contained an action that clearly recognized that love is also just as people break up when they meet someday. However, the common point between the two was that they had a stronger inner character than men. Second, the symbolic image that became the core of Korean movie boyfriend Yeong-seok was helpless in the end, and the connotation contained the hearts of young people who love Jojo but who were incompetent in reality and economic power. The core symbolic image of Tsuneo, a boyfriend in Japanese film, was emotional, and the implication was that when he was dating, he focused like a young man. However, what they had in common was love, separation, and realistic worries in their youth. Third, the symbolic image, which is the core of the Korean movie tiger, was fear in the imagination. The core symbolic image of the Japanese movie tiger was a fearful existence in reality, and its connotation meant the most powerful object among the fearful existences he would experience in his life in the future. The commonality between the two was to express the difficulties of life that they faced while living. Fourth, the symbolic image, which is the core of the Korean movie fish, was an alter ego that resembled one's own inner mind, and the implication was the willingness to live confidently as much as the mind while the body was crippled. The core symbolic image of the Japanese film fish was, after all, freedom, and its implications contained a free action that was the opposite of one's disability. What they had in common was the hopes that people with disabilities would like to be mentally and physically healthy.