본 연구는 우리나라의 유아를 대상으로 하는 사회. 정서에 대한 연구동향을 살펴봄으로써 유아들에게 바라는 것이 무엇인지를 살펴보고 미래를 위한 제언을 하고자 한다. 본 연구는 1998년부터 2004년까지의 유아관련 사회·정서에 관한 석·박사학위논문 528편을 대상으로 하였다. 논문의 분석을 통해 지난 8년간 유아의 사회·정서의 동향을 알아보기 위해 연구방법과 내용으로 분류하였으며 방법 면에서는 연구방법과 자료 분석으로, 내용면에서는 (1) 프로그램유형(프로젝트, 몬테소리, 자연 친화, 협동학습 등), (2) 교육과정활동(신체, 무용, 체육, 미술, 음악, 동화, 전통놀이 등), (3) 인적환경(아버지, 어머니, 부모, 교사 등), (4) 종교(기독교, 불교 등), (5) 유아교육기관, (6) 도구 및 프로그램개발, (7)변인분석과 기타로 제시하였다.
The purpose of this study was to analyzing the trends of social- emotional thesis from 1998 to 2004. This study classified the method and content of thesis for early childhood social-emotion. More Specifically, the purposes of the study are two fold: (1) The method was focus on assessing research method(experiment, survey, case study, literature) and analysis of data( t-test, percentage, pearson correlation, Analysis of variance, Chi-Square etc). (2)The content was focus on assessing type of program(Project approach, Montessori, Nature-friendly, co-work etc), educational activity(physical, dance, art, music, story telling, traditional play etc) personal environment(father, mother, parents, teacher etc), religious(christian, buddha etc), education center, research tools, and analysis of variance. Therefore, this study suggested the directions for the future thesis to give better understandings of social-emotion in the field of early childhood education.