메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최명숙 (대구가톨릭대학교) 민하영 (대구가톨릭대학교)
저널정보
한국생활과학회 한국생활과학회지 한국생활과학회지 제31권 제1호
발행연도
2022.2
수록면
1 - 13 (13page)
DOI
10.5934/kjhe.2022.31.1.1

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to investigate the structural relationship by exploring whether psychological empowerment mediates the relationship between childcare center teachers" proactive personality and work engagement. The participants were 218 teachers working at childcare centers in the Daegu or Gyeongbuk Province. Self-reported questionnaires were used to measure teacher proactive personality, psychological empowerment and work engagement.
The collected data were analyzed using Pearson Correlation, Structural Equation Modeling(SEM), Bootstrapping by SPSS Version 21.0 and AMOS Version 20.0.
The results of this study were as follows. First, child care teachers" proactive personality had a positive influence on work engagement. Second, child care teachers" psychological empowerment had a positive influence on work engagement. Third, child care teachers" proactive personality had a positive influence on psychological empowerment. Fourth, child care teachers" proactive personality had an indirect effect on work engagement via psychological empowerment.
The results mean psychological empowerment had more influence on child care teachers" work engagement than proactive personality. Child care teachers" psychological empowerment was important factor to increase the work engagement.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 결론
REFERENCES

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2022-590-001092165