메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김현철 (연세대학교) 서형규 (연세대학교)
저널정보
한국중국어교육학회 중국어교육과연구 중국어교육과연구 제36호
발행연도
2022.3
수록면
215 - 239 (25page)
DOI
10.24285/CLER.2022.3.36.215

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study attempted to find out how Korean learners learn ‘de’ complement, which is classified into ‘potential complement’, ‘degree complement’ and ‘stative complement’. In order to understand the learning patterns of ‘de’ complement of Koreans, the writing exam answers of Korean candidates at HSK Corpus of Beijing Language and Culture University were searched. A total of 2,254 sentences were searched, of which 1,522 were correct and 732 were erroneous. The 2,254 sentences above were classified into ‘potential complement’, ‘degree complement’ and ‘stative complement’, and the error types of each complement sentence were examined. Furthermore, the learning patterns were examined by detailing ‘potential complement’ into 9 sentence types, ‘degree complement’ into 7 sentence types, and ‘stative complement’ into 15 sentence types. The frequency of appearance, exact frequency of use, and accuracy rate were statistically calculated according to the detailed sentence form and the accuracy rate was statistically calculated according to the learner’s level, and the degree and difficulty of learning for each detailed sentence type were analyzed.

목차

Ⅰ. 들어가기
Ⅱ. 한국인의 ‘得’자 보어 사용 양상
Ⅲ. 한국인 ‘得’자 보어 습득의 통계적 분석
Ⅳ. 나가기
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-720-000151692