연구목적: 본 연구의 목적은 초등학교 1학년 ‘즐거운 생활’ 교과의 미술영역 내용을 분석하고, 점자교과서에는 이를 어떻게 표현하고 있으며, 자료의 내용은 어느 정도로 적절하게 점역되어 있는지 확인하는 데 있다. 연구방법: 분석을 위해 먼저 선행연구들에서 제시한 기준에 따라, ‘즐거운 생활’ 미술영역의 내용을 활동장면, 활동순서, 완성작품으로 나누어 분석을 하였다. 그런 다음, 이 내용이 점자교과서에는 어떠한 점역 표현 형식으로 점역 되었는지 분석하고, 점역의 정도와 점역 적절성을 분석하였다. 연구결과: 연구 결과, 초등학교 1학년 ‘즐거운 생활’ 교과의 미술영역 내용은 완성작품이 48개, 활동장면이 32개, 활동순서가 30개의 순으로 나타났으며, 총 110개의 그림 및 사진 자료로 구성되어 있음을 확인하였다. 점자교과서에 제시된 미술영역 110개의 자료는 그림설명으로 점역된 자료가 67개, 촉각그림과 그림설명이 함께 점역된 자료가 41개, 촉각그림만 점역된 자료가 1개, 그림설명과 일부분 생략된 자료가 1개로 모두 생략된 자료는 하나도 없었다. 또한, 미술영역 110개의 자료 중 점자교과서에 내용이 모두 점역된 완역은 50개, 내용이 수정되어 점역된 경우는 60개로 확인되었고, 완역, 수정된 자료 중 77개만이 적절하게, 33개의 자료는 부적절하게 점역된 것으로 나타났다. 결론: 이러한 연구결과를 바탕으로 점자교과서 미술영역의 점역 표현 형식과 점역 정도 및 적절성에 관한 논의와 함께 후속 연구를 위한 제언을 하였다.
Purpose: This study analyzed the contents of the Braille elementary school textbook ‘Pleasant Life’, especially focusing on the fine arts section and compares them with ones in the textbook in the first grade of normal elementary school children and evaluates how appropriately they are presented in the Braille textbook for students with visual impairments. Method: For analysis, first of all, all contents of the fine arts section in the textbook ‘Pleasant Life’ for children without disabilities were analyzed. After then, all contents of the fine arts section in the Braille ‘Pleasant Life’ textbook were analyzed in three categories(i.e., activity scenes, activity instruction sequences, and finished works) by using the analysis tool and criteria suggested in previous researches. Results: The results of this study are as follows. First, in the fine arts section of the textbook 'Pleasant Life' for the normal children, 48 finished works, 32 activity scenes, and 30 activity instruction sequences are found. All 110 data were presented in the form of pictures and photographs. Second, in the Braille textbook, 67 picture descriptions without tactile pictures, 41 art pieces with tactile pictures and picture descriptions, and 1 piece with only tactile pictures are found. There was only one case with a partially omitted picture description. No picture and description omitted from the textbook is found. Third, out of 110 data reviewed, 50 of the contents were fully transcribed in Braille, and 60 of them were transcribed in Braille with some revisions. 77 materials were rated as ‘appropriate’ and 33 materials were evaluated as ‘inappropriately translated’. Conclusion: Based on the results of this study, some discussion and suggestion for further research were presented.