본고는 일본 명리학자 대표인 아베 타이잔(阿部泰山)의 12운성(運 星) 이론에 관한 연구로서 12운성 개념(槪念)과 활용(活用) 및 견해(見解)에 대해 알아보고자 한다. 12운성은 포태법(胞胎法) 혹은 절태법(絶胎法) 이라고불리면서, 특히 12운성의 12가지 과정은 인생(人生)의 생로병사(生老病死)나 물상(物象) 의 생성소멸(生成消滅)과 긴밀한 연관이 있고, 그 구체적 명칭 또한 시대에 따라 다르게나타난다. 구체적으로 역학의 발달사 관점에서 12운성은 한대(漢代) 괘기역학(卦氣易 學)의 12벽괘(?卦) 이론이 송대(宋代) 이후 명리서에 등장하면서 그 명칭과 개념이 명리학적으로 재정립된 것으로 보는 것이 타당하다. 대표적 명리서인 『연해자평』에서는12운성을 시결(詩訣) 등으로 상세히 설명하고 있으며, 명대(明代)의 『명리정종』이나 『삼명통회』 그리고 청대(淸代)의 『명리약언』, 『자평진전』, 『적천수천미』에서도 12운성은 줄곧 등장한다.다만 아베 타이잔은 천간(天干)의 오행(五行)이 12지지(地支)를 만나 순환하는데, 천간 그 자체의 왕쇠(旺衰)를 변별한 것이 12운성이라 생각하고 있음을 알 수 있다. 즉 12개의 이름은 차용해서 붙인 것에 불과하며, 본질적으로는 천간의 강약을 보기 위한 것으로 이해하고 있으며, 지지는 음양이 일정한 상도(常道)로 순환하기 때문에 길흉(吉凶)은 천간의 동적(動的)인 것에서 비롯된다는 것이다. 이런 천간지지의 동정(動靜)의 차별성은 『자평진전』 〈논음양생사(論陰陽生死)〉의 12운성 개념에서 영향을 받았다고 볼 수 있다. 또한 12운성의 명칭을 재정립한 것과 관련하여 두 가지의 의미가 내포되어 있다. 하나는 그가 명리학사적 관점에서 보면 『명리약언』의 영향을 많이 받았다는 점이다. 또 하나는 그가 실제 상담자의 위치에서 12운성의 명칭이 사람들의 심리에 미칠 영향을 고려하여 그 명칭을 개칭하였다는 점이다.
한편 『삼명통회』의 〈논오행왕상휴수사병기생십이궁(論五行旺相休囚死?寄生十二宮)〉에서 말한 12운성의 선악(善惡)을 세 종류로 분류한 사귀(四貴), 사평(四平), 사기(四忌)는 사주 천간의 왕쇠를 찾기 위한 것이며, 이에 12운성이 생왕(生旺)해서 반드시 길(吉)이고, 휴수사절(休囚死絶)해서 나쁜 것이 아니므로 12운성 이름에 메여서는 안 된다는 부분을 그대로 수용한 것을 알 수 있다.
이 외에도 12운성의 네 가지 활용법과 관련해서는 다음과 같은 특징이 있다. 첫째, 명리고전의 월지(月支) 중심 사고를 그대로 계승하고 있다는 점이다. 둘째, 각 명리고전에 내재되어 있는 12운성의 활용방법을 종합하고 통합하여 유기적으로 활용하였다는 점이다. 셋째, 현재 한국에서 광범위하게 활용 변통되고 있는 12운성은 아베 타이잔과 상호영향관계성도 적지 않다는 점이다. 그리고 토(土)의 동궁설(同宮說)과 관련해 볼 때, 아베 타이잔은 오행역(五行易) 및 육임신과(六壬神課)의 장생(長生)은 수토(水土)를 쓰는반면, 사람은 태양과 함께 운명을 논하니 명리에서는 ‘화토동궁설(火土同宮說)’을 쓴다고 주장하고 있다.
따라서 이러한 연구과정에서 알 수 있듯이, 중국 명리학 고전을 통합적으로 받아들임과 동시에 자기 나름대로의 상담방편으로서의 개칭을 시도한 아베 타이잔의 명리이론에 관한 고찰은 일본명리를 살펴보기 위한 기초연구로서의 의미가 있으리라 본다.
This paper is a study on the theory of the 12-Unseong(運星) of Abe Taizan(阿 部泰山), the representative of the Japanese Myeongli(命理) scholar, and intends to examine the concept, use, and views of the 12-Unseong(運星). 12-Unseong is called Potaebeop(胞胎法) or Jeoltaebeop(絶胎法), and in particular, the 12 processes of 12-Unseong are closely related to the birth(生), the age(老), the sickness(病), the death of life(死), and the creation and annihilation of objects, and their specific names also appear differently depending on the times.
Specifically, from the perspective of developmental history of The Changes(易學), it is reasonable to view the 12-Unseong as the name and concept of gwaesang science of changes(卦氣易學) that were re-established myungriologically as the theory of 12-Byeokgwae(?卦) of the Han-Dynasty(漢代) appeared in Myeongri book after the Song-Dynasty(宋代).
In 『Yeonhae Japyeong(淵海子平)』, which is a representative myeongri book, the 12-Unseong is explained in detail. Also 『Myeongri Jeongjong(命理正宗)』 and 『Sammyeong Tonghoe(三命通會)』 in Ming-Dynasty(明代), and 『Myeongri Yakwon(命理約言)』, 『Japyeongjinjeon(子平眞詮)』, 『jeokcheonsucheonmi(適天 髓闡微)』 in the Qing-Dynasty(淸代), the 12-Unseong appears all the time.
However, it can be seen that Taizan Abe thinks that 12-Unseong circulate the ohaeng(五行) of the cheongan(天干) meet the 12 jiji(地支), and cheongan(天干) itself’s wangsoe(旺衰) is different.
In other words, the 12 names are merely borrowed, and they are essentially understood to show the strength and weakness of cheongan(天干). And because Jiji(地支) is yin-yang(陰陽) cycle through a constant phase, it is thought that the Gilhyung(吉凶) comes from the dynamics of cheongan(天干). This distinction of cheongan(天干) and Jiji(地支) can be seen to be influenced by the by the concept of 12-Unsoung in 『Japyeongjinjeon(子平眞詮)』’ <Noneumyangsaengsa(論陰 陽生死)>. Also, two meanings are implied in relation to the re-establishment of the name of 12-Unseong. One is that he was greatly influenced by 『Myeongri Yakwon(命理約言)』 from the point of view of the history of Myeongri. Another is that he renamed the name considering the impact of the name 12 on the psychology of people when he sees the actual counselor’s position.
On the other hand, it can be seen that the part mentioned in <lonohaengwangsanghyususabyeong-gisaengsib-igung(論五行旺相休囚死?寄 生十二宮)> of 『Sammyeong Tonghoe(三命通會)』, Sagi(四貴), Sapyeong(四平), and Sagi(四忌) classified into the good and evil(善惡) of the 12-Unseong are in order to find the Saju(四柱) of cheongan(天干)’ wangsoe(旺衰). The 12-unseong are always not Gil(吉) because they are Wangsaeng(生旺) and always not bad(凶) because they are Hyususajeol(休囚死絶). Therefore it can be seen that it accepted that should not be tied to the name, 12-Unseong.
In addition, there are the following characteristics in relation to the four ways of using the 12-Unseong. First, it inherits the Wolji(月支) centered thinking of the Myeong-classic. Second, it is that it organically used the method of use of the 12-unseong contained in each Myeong-classic by combining and synthesizing it.
Third, it can be seen that the influence of Taizan Abe, which is currently widely used in Korea, is significant. Furthermore, in relation to the Tou(土)’ Donggung theory(同宮說), Taizan Abe asserts that the ohaeng-yeog(五行易) and the longevity of yug-imsingwa(六壬神課) use water and soil(水土), whereas People discuss fate with the sun, so in Myeongri, ‘Hwato-donggung theory(火土同宮說))’ is used.
Therefore, as can be seen from this review of Abe Taizan’s theory of myeongri, As he accepted the classics of Chinese Myongri in an integrated way and at the same time tried to change the name as a counselor in his own way, I think that it will have meaning as a basic study to examine JapaneseMyeungri in the future.