과거 주요 사회주의 국가들은 스포츠외교를 통해 사회주의 간 연대 강화, 근접 국가 간 친분 강화, 개발도상국 원조를 통한 지배력 강화, 사회주의 체제 전파, 올림픽 등과 같은 국제체육경기를 통해 스포츠명성 제고 등을 강화해 왔다. 그리고 이 같은 스포츠외교 과정에서 주요 수단으로 외교적 승인 또는 거부, 정치이념의 전파, 체제 간 갈등, 국가 위상 제고, 국가 간 이해와 평화를 증진해왔다. 그러나 북한의 김일성 시대에는 한국 전쟁 이후 국가 재건 과정에서 사회주의 간 연대 강화와 근접 국가 간 친분 강화, 스포츠명성 제고 등을 위해 스포츠외교를 진행해 왔으며, 김정일 시대에는 고난의 행군 이후 북한식 사회주의 체제 안정과 발전을 위해 모기장식 개혁개방 스포츠외교 정책을 진행하였다. 김정일 사후 김정은 체제 들어와 북한은 스포츠외교의 세계화를 추진하면서 변화를 보여주었다. 첫째, 국가체육지도위원회를 신설하여 정책의 추진 수준을 제고하였다. 둘째, 고립이 아닌 소통을 위한 스포츠외교를 선택하였다. 북한의 핵개발 및 무력실험 과정에서도 꾸준히 국제체육경기대회에 참여하여 국제사회로부터 외교적 승인과 국제사회에 북한 국가브랜드 전파, 갈등 국가들과 소통 및 갈등 해소 노력을 실시하였다. 셋째, 국가위상 제고를 위한 스포츠 환경 개선이다. 세계무대에서 스포츠외교를 실시하고 국가위상을 제고하기 위해서는 기본적으로 우수한 스포츠선수들이 있어야 했으며, 북한은 우수한 엘리트 스포츠 선수를 양성하기 위해 주요 체육시설들을 보수 및 신축하여 환경을 개선하였으며, 체육의 과학화를 위해 첨단 체육과학기술을 선수들에게 도입하였다. 마지막으로 국제체육경기의 표준 준수와 세계화를 위해 국제체육규정을 준수하고 세계적 추세를 따랐다. 김정은 시대 스포츠외교 목적은 전통적 사회주의 스포츠외교 목적과 다소 다른 측면이 있다. 첫째, 개발도상국 지원을 통한 지배력 강화의 측면이다. 북한의 경제 상황에서 개발도상국을 지원하면서 지배력을 강화하기에는 다소 무리가 있었으며, 지배력 강화보다는 스포츠와 경제, 군사 등을 통한 하이브리드 실용 협력으로 스포츠외교 방향을 전환하였다. 둘째, 사회주의 국가들을 중심으로 사회주의 체제를 전파하기보다는 전 세계를 대상으로 북한의 ‘정상국가’와 김정은의 ‘정상국가 최고지도자’로서 외교활동을 강조하였다. 셋째, 체제 경쟁보다는 실용과 협력을 선택하였다. 2018년 평창동계올림픽 이후 북한은 적극적인 스포츠외교 활동을 실시하면서 남북 스포츠 교류협력, 북중 스포츠 교류협력, 북러 스포츠 교류협력 등 지역 스포츠 교류협력과 2032년 남북공동올림픽 개최 등의 국제 스포츠 교류협력도 모색하였다.김정은 시대 북한의 스포츠외교가 과거와 달리 많은 변화를 보여주었지만, 여전히 북한 체제 가장 높은 곳은 정치가 있었으며, 높은 수준의 정치적 합의가 없이는 스포츠외교 역시 한 걸음 나갈 수 없다는 한계도 나타났다.
In the past, major socialist countries have strengthened socialist solidarity through sports diplomacy, strengthening ties between neighboring countries, strengthening dominance through aid to developing countries, disseminating the socialist system, and enhancing sports reputation through international sports events such as the Olympics. In the course of sports diplomacy, the main means of diplomatic approval or rejection, dissemination of political ideology, conflicts between systems, enhancement of national status, and understanding and peace among nations have been promoted. However, in the Kim Il-sung era of North Korea, sports diplomacy has been conducted to strengthen solidarity between socialists , strengthen friendsh ips between neighboring countries, and enhance sports reputation in the process of national reconstruction after the Korean War. For this purpose, the reform and opening sports diplomacy policy of mosquito netting was carried out. After Kim Jong-il’s death, Kim Jong-un came into power, and North Korea showed changes by promoting the globalization of sports diplomacy. First, the National Sports Guidance Committee was established to raise the level of policy implementation. Second, sports diplomacy was chosen for communication rather than isolation. In the course of North Korea’s nuclear development and force testing, it has steadily participated in international sports competitions to obtain diplomatic approval from the international community, to spread the North Korean national brand to the international community, and to communicate with conflicting countries and resolve conflicts. Third, it is to improve the sports environment to enhance the national prestige. In order to conduct sports diplomacy on the world stage and to raise the national prestige, it was fundamentally necessary to have excellent athletes. For this purpose, cutting-edge sports science and technology were introduced to the players. Lastly, for international sports standards compliance and globalization, international sports regulations were complied with and global trends were followed. The goals of sports diplomacy in the Kim Jong-un era are somewhat different from those of traditional socialist sports diplomacy. First, it is the aspect of strengthening dominance through support for developing countries. In the economic situation of North Korea, it was somewhat difficult to strengthen dominance while supporting developing countries, and the direction of sports diplomacy was changed to hybrid practical cooperation through sports, economy, and military rather than strengthening dominance. Second, rather than spreading the socialist system centering on socialist countries, he emphasized diplomatic activities as a ‘normal state’ of North Korea and Kim Jong-un’s ‘supreme leader in a normal state’ to the world. Third, pragmatism and cooperation were chosen rather than systemic competition. After the 2018 Pyeongchang Winter Olympics, North Korea conducted active sports diplomacy, seeking regional sports exchange and cooperation such as inter-Korean sports exchange and cooperation, North Korea-China sports exchange and cooperation, and North Russia sports exchange and cooperation, and international sports exchange and cooperation such as hosting the 2032 inter-Korean joint Olympics. Although North Korea’s sports diplomacy under the Kim Jong-un era showed many changes compared to the past, politics was still at the highest level of the North Korean system, and there was also a limitation that sports diplomacy could not move forward without a high-level political agreement.