(연구배경 및 목적) 예술에 있어 창작과 감상은 문학, 음악, 미술, 건축 등 다양한 분야에서 지속적해서 많은 관심과 주목을 받아 왔다. ‘예술적 대상’과 ‘움직임’은 인식과 표현의 변화로 기존 예술체계에 영향을 주었으며 사회적, 문화적으로 주체적 사고를 가지며 확장되어 왔다. 예술에서‘움직임’은 정적인 고정관념을 부정하며 예술가와 예술작품, 감상자를 하나의‘대상’으로 창작과 수용의 관계를 연결하는 상호작용의 핵심 요인이 되었다. 본 논문은 예술을 구성하는 예술가, 예술작품, 감상자와 움직임이 어떠한 관계 방식으로 상호작용하며 그 핵심 요소를 도출하고 상호관계적 개념을 제시하는 데 연구 목적이 있다. (연구방법) 본 연구는 선행연구 및 문헌 고찰을 통한 이론을 바탕으로 예술적 대상과 움직임에서의 주요 개념을 분석하였다. 예술가, 예술작품, 감상자와 움직임의 특성을 도출하고 움직임의 유형 및 적용 양상을 분석하여 상호작용 요인의 연관성을 찾아 예술적 대상과 움직임의 상호관계성을 제시하였다. 제시된 상호관계성에 대한 사례조사 분석모형을 토대로 움직임이 구현할 수 있는 역할과 구체적 방향을 제시하였다. (결과) 예술적 대상과 움직임의 상호관계성으로는 관계적 측면에서 공간, 소통, 연결, 사람과 사람의 관계를 위한 움직임을 제공하며 예술가의 의도된 표현으로 움직임을 유도함으로써 작품과 공간, 공간과 사람 간의 관계성으로 분석되었다. 행위적 측면에서는 직접 몸을 이용한 신체적 움직임으로 작품의 접근성, 지각적 특성에 의한 행위가 목적인 움직임 사례를 중점으로 볼 수 있다. 직접적인 움직임이 전달되는 몸의 접촉과 동작을 통해 감상자들에게 즐거움을 제공하며 주로 움직이는 작품에서 찾을 수 있었다. 경험적 측면에서는 작품을 통해 촉각, 시각, 청각의 감각적 경험을 제공하며 감정적, 감각적, 인지적 경험에 의한 움직임을 보여준다. 주로 자연을 연상시키거나 재현적, 사실적 표현으로 감상자의 움직임을 유도하며 심리적, 인지적 반응으로 감상자의 감정을 자극하고 작품에 몰입하는 것으로 분석되었다. (결론) 상호관계성은 예술가와 예술작품, 감상자의 움직임을 통해 관계적, 행위적, 경험적 활용 가치를 인식하며 움직임은 예술가, 예술작품, 감상자의 연결을 위한 핵심 요소로 작용한다. ‘예술적 대상’은 의도와 목적에 따라 예술의 창작과 감상을 만들며‘대상’과 ‘움직임’의 관계는 예술의 표현과 인식의 발생을 만들어내 상호관계성을 맺는 것을 확인할 수 있었다. 예술적 대상과 움직임에 대한 표현 방식의 다양성 또한 제시함으로써 앞으로의 예술적 대상과의 상호관계적 방향성을 제시하는 데 의의가 있다.
(Background and Purpose) Creation and appreciation have consistently received considerable interest and attention in various fields, such as literature, music, art, and architecture. Artistic objects and movements have influenced the existing art system through changes in perception and expression and have been expanded with socially and culturally subjective thinking. In art, “movement“ denies static stereotypes and has become a key factor in the interaction that connects creation and in the acceptance of artists, art works, and audience as one “object. “ This paper aims to study how artists, artworks, audiences, and movements that make up art interact, derive their key elements, and suggest interrelational concepts. (Method) This study analyzed the main concepts of artistic objects and movements based on theories from prior research and a literature review. Together with artists, artworks, and audiences, the characteristics of movement were derived. The types of movement and application patterns were analyzed to identify interaction factors, and an interrelationship between artistic objects and movements was suggested. Based on the case study analysis model for the presented interrelationships, the role and specific direction in which movement can be realized were presented. (Results) The interrelationship between artistic objects and movements provided movement for space, communication, connection, and person-to-person relationships in relational aspects and was analyzed as artwork and space, space and person relationships by inducing movement with the artist’s intended expression. From an activism perspective, it is possible to focus on the case of movement, in which the purpose is the accessibility of the work and action based on perceptual characteristics, as a physical movement using the body directly. It provides pleasure to the audience through body contact and movement, in which direct movement is transmitted, and can be found mainly in moving works. Experiential aspects provide sensory experiences of touch, sight, and hearing through work and show movements based on emotional, sensory, and cognitive experiences. It induces the viewer’s movement mainly by being reminiscent of nature or expressing it reproducibly and realistically, stimulates the audience’s emotions through psychological and cognitive reactions, and immerses them in the work. (Conclusion) Interrelationships recognize the value of relational, behavioral, and empirical utilization through the movements of artists, artworks, and audiences, and movement acts as a key element in the connection between artists, artworks, and audiences. “Artistic objects“ created art creation and appreciation according to intent and purpose, and the relationship between “object“ and “movement“ created art expression and perception, confirming the interrelationship. It is important to suggest the direction of future interrelationships with artistic objects by presenting the diversity of expression methods for artistic objects and movements.