메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김보현 (중앙대학교 인문콘텐츠연구소)
저널정보
국제한국어교육학회 한국어 교육 한국어교육 제35권 제2호
발행연도
2024.6
수록면
35 - 66 (32page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This research aims to investigate the factors related to communication anxiety affecting the adaptability of international students in Korean colleges. Through this, seeks to understand the current status of international students’ adaptation to college and the difficulties they encounter, aiming to derive educational implications from the perspective of Korean language education. The analysis results indicate that academic, social, and emotional maladjustment among the research participants can be attributed to statistically significant factors related to communication anxiety. Specifically, concerns about negative evaluations and academic failure anxiety, anxiety about communicating with native Korean speakers, and language proficiency anxiety were identified as common significant variables across the three domains. Regarding academic maladjustment, the lack of confidence in academic discourse communication, such as discussions or presentations, is considered a significant influencing factor, while for social maladjustment, anxiety about participating in social situations in Korean has a considerable impact. Finally, in emotional adaptation, negative attitudes towards classes have a significant impact.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0