연구배경 반려동물을 가족의 일원이라고 생각하는 펫 휴머니제이션 경향이 대두되고 반려동물의 복지와 대우, 그리고 가치에 관한 관심 증가와 관련 산업 역시 각광을 받고 있지만 그에 비해 정작 반려인이 반려동물의 죽음을 준비할 수 있는 반려동물 장례 관련 서비스는 체계적으로 구축되지 않은 실정이다. 더욱이, 많은 반려인은 반려동물 사체 처리 관련 법적 규정을 인지하지 못하고 있어 반려동물의 불법 유기 및 매립하는 사례가 빈번하다. 즉, 반려동물 장묘업체를 통한 적법한 사체 처리의 필요성에 대한 인식이 부족한 상황이다. 따라서 본 연구는 반려동물 죽음 준비에 대한 필요성을 바탕으로 반려동물 장례에 대한 인지도 개선 및 올바른 장례 문화 구축을 통해 동물 사체 불법 매립 문제를 완화하고자 한다. 더불어 반려인의 반려동물 장례 경험 개선을 위한 시스템 방향성을 제시하여 나아가 지역사회 반려동물 장례 산업을 활성화할 수 있는 서비스 시나리오를 제안하고자 한다. 연구방법 본 연구에서는 선행 연구를 바탕으로 반려동물 장례와 관련된 정부 지원 현황 및 그 한계를 조사하였으며 이를 토대로 이해관계자 리서치를 진행하였다. 이해관계자와 사용자 간의 관계뿐만 아니라 이해관계자 간의 상호 관계까지도 고려하여 이해관계자맵을 작성하고, 다양한 이해관계자를 대상으로 심층 인터뷰를 실시하여 세부적인 니즈와 페인포인트를 도출하였고, 이를 통해 서비스 방향성을 수립하였다. 이후 페르소나 및 사용자 여정 지도를 활용하여 서비스 기능을 구체화하고, 최종적으로 반려동물 장례 시스템이 개선될 수 있는 서비스 시나리오를 제안하였다. 연구결과 연구 결과 현재 반려인이 반려동물의 죽음에 있어서 겪는 문제들은 반려동물 장례 문화의 부재, 관련 서비스 및 정보 제공의 결여, 반려동물과의 이별 과정에서 반려인이 겪는 심리적 압박감 등 다양한 문제 요소가 연관되어 있음을 알 수 있었다. 이에 따라 반려동물의 죽음에 대한 막막함, 복잡하고 접근성 낮은 반려동물 장례 정보, 이별 전후 과정에서 겪는 심리적 압박감 등을 페인 포인트로 파악하고 반려동물의 죽음 준비부터 이별 이후까지의 니즈를 모두 충족시킬 수 있도록 1) 이별을 생각해요 2) 이별을 준비해요 3) 이별이 다가왔어요 4) 이별을 정리해요의 4가지 단계로 서비스를 구성하여 시나리오를 도출하였다. 결론 현재 국내의 부족한 반려동물 장례 관련 문화 및 인식을 기반으로 반려인이 반려동물 장례 준비 과정에서 겪는 경험의 개선이 필요한 상황이다. 본 연구는 반려인의 반려동물 장례 경험을 개선하고 동시에 전반적인 반려동물 장례 산업에까지 긍정적인 영향을 미칠 수 있는 서비스 아이디어와 시나리오를 제안하였으며, 본 연구 결과가 향후 반려동물의 죽음을 준비하거나 경험하는 반려인들을 위한 정책 및 서비스 마련의 토대가 되기를 기대한다.
Background With the rising trend of pet humanization, where pets are considered family members, there has been growing attention on pet welfare and related industries. However, pet funeral services, which could help owners prepare for their pets' deaths, remain underdeveloped. Many pet owners are also unaware of legal regulations regarding the disposal of pet remains, leading to illegal abandonment or burial. This study seeks to raise awareness about the need for proper pet funeral services, address illegal burial issues, and propose ways to enhance pet funeral experiences, ultimately promoting the growth of the local pet funeral industry. Methods The study examined the current status and limitations of government support for pet funerals based on previous research, and conducted stakeholder research accordingly. By considering not only the relationships between stakeholders and users but also the interactions among stakeholders themselves, a stakeholder map was created. In-depth interviews with various stakeholders were conducted to identify detailed needs and pain points, which informed the development of the service direction. Subsequently, personas and user journey maps were utilized to refine the service features, and service scenarios were developed by applying personas to the service ideas, ultimately leading to the creation of the final service system. Results The study found that the issues pet owners face regarding their pets' deaths are related to various factors, including the lack of a pet funeral culture, insufficient services and information, and the psychological pressure experienced during the farewell process. Consequently, pain points such as the uncertainty surrounding a pet's death, the complexity and inaccessibility of pet funeral information, and the psychological stress experienced before and after the farewell were identified. To address these, the service system was designed to meet the needs from preparing for a pet's death to coping after the farewell, structured into four stages: 1) Considering the farewell, 2) Preparing for the farewell, 3) Facing the farewell, and 4) Coping with the farewell. Conclusion Due to the lack of pet funeral culture and awareness in Korea, there is a need to improve the experiences of pet owners when preparing for their pets' funerals. This study proposes service solutions to address these pain points and positively impact the industry. The findings are expected to provide a foundation for future policies and services to support pet owners in coping with pet loss.