유튜브는 현재 국가 간 세대 간 모든 간극을 초월하여 우리 삶에 가장 큰 영향력을 미치게 되었다. 레거시 미디어로 대표됐던 주요 미디어들 또한 변화된 생태계에 적응하기 위해 유튜브에 앞다투어 채널을 개설하고 콘텐츠를 제작하고 있다. 한마디로 유튜브의 세계가 되었다. 유튜브에서 새롭게 만들어진 음악콘텐츠 중 하나인 음악 리액션 비디오는 관련 채널과 콘텐츠 조회 수가 음악 관련 산업에 큰 영향을 끼칠 만큼 중요해졌지만 관련된 연구자료가 부족한 상황이다. 본 연구의 목적은 선행연구를 바탕으로 음악 리액션 비디오의 특성과 시청동기요인을 추출한 뒤 시청자의 만족에 유효한 시청동기 유형과 특성 변수들을 측정한 후 유효한 변수들이 리액션의 소재가 된 음악과 뮤지션이 등장하는 관련 콘텐츠 비디오의 시청의도에 어떠한 영향을 끼치는지 검증하는 데 목적이 있다. 선행연구를 통해 유튜브 음악 리액션 비디오의 특성으로 전문성, 오락성, 상호작용성을 시청동기로는 호감도 추구, 화제성 추구, 감정적 동일시 추구를 추출하였다. 또한 매개변수는 만족 종속변수는 시청의도 문항을 추출하였다. 음악 리액션 비디오에 관한 연구가 많지 않은 점을 감안하여 설정된 요인들을 규명해야 하고 연구모형과의 적합성, 요인 간 관계나 매개변수를 사용하는 복합성 등을 감안하여 구조방정식모형을 통계기법으로 사용하여 확인적 요인분석과 경로분석을 거쳤다. 연구대상은 음악 리액션 비디오 채널의 통계자료를 참고삼아 주시청층의 95% 이상을 차지하는 10~40대로 설정하였다. 온라인 설문조사를 통해 음악 리액션 비디오 시청경험이 있는 표본을 수집하였다. 연구결과 음악 리액션 비디오의 특성인 전문성과 오락성, 시청동기인 화제성 추구와 감정적 동일시 추구가 만족과 시청의도에 정적(+)인 영향을 미치고 있는 것으로 확인되었다. 전문성의 경우 음악 분야와 관련된 크리에이터를 기준으로 삼았으며, 응답자들은 모르는 정보나 첨가된 리뷰를 접했을 경우 긍정적인 효과가 나타나는 것으로 확인되었다. 또한, 수용자들은 오락성에도 반응하는 것으로 나타났는데, 이는 많은 선행연구를 거쳐 확인됐던 유튜브 콘텐츠의 유희목적과 결을 같이 한다고 할 수 있으며, 예능적 요소가 가미될수록 콘텐츠의 효과가 증대될 수 있음을 시사한다. 화제성 추구의 경우, 콘텐츠의 주제가 된 뮤지션이나 음악이 화제가 된 정도로 이 경우에도 수용자들에게 시청동기와 만족에 영향을 미치는 것이 확인됐다. 이는 화제가 된 소재들 위주로 음악 리액션 비디오가 제작되는 경로에 대해 시사하는 점이 있다. 감정적 동일시 추구 또한 음악 리액션 비디오의 시청동기로 확인되었는데, 이 요인은 크리에이터와 수용자 그리고 타인의 반응까지 감정을 공유하는 정도로 음악 리액션 비디오에서 나타나는 개성적인 요인으로 볼 수 있으며, 측정변수를 통해 작위적인 감정공유보다 솔직한 감정적 공유를 통해 만족을 얻는 것으로 나타났다. 이는 앞으로 리액션 비디오가 팬쉽에 기반한 작위적인 방향보다 솔직함이 더 강조돼야한다는 점을 시사한다. 최종적으로 수용자들은 만족에 이르게 됐을 때 시청한 콘텐츠의 소재가 된 뮤지션이나 음악관련 콘텐츠의 시청의도로 이어진다는 것을 연구결과 확인하였다. 본 연구는 부족한 뉴 미디어 콘텐츠 관련 자료 역할과 함께 음악 콘텐츠산업과 마케팅의 기초자료로 활용할 수 있을 것이다.
YouTube has now become the most influential in our lives, transcending all the gaps among generations. Major media, represented by legacy media, are also scrambling to open channels and produce contents on YouTube to adapt to the changed ecosystem. In a word, it has become the world of YouTube. Music reaction videos, one of the newly created music contents on YouTube, have become so important that related channels and content views have a big impact on the music-related industry, but there is a lack of related research data. The purpose of this study is to extract the characteristics and motivators of music reaction videos based on prior studies, measure the motivators and characteristics variables valid for viewer satisfaction, and verify how valid variables affect the viewing intent of music and musicians'' related content videos. Through the prior research, I could extract firstly the characteristics of YouTube music reaction videos, which are Professionalism, entertainingness, and Interactivity. Besides, I could do secondly the variables of Viewing Motivation of those, which are the pursuit of favorability, Public and emotional identification. Additionally, The factors on the videos should be verified, considering the lack of research on music reaction videos, and structural eqation model were used as stastistical techniques in consideration of complexity between factors. The study targets are teenagers to 40s, which account for more than 95% of the audience. The data cited statistics from music reaction video channels. Through an online survey, we collected samples with experience in watching music reaction videos. As a result, studies have confirmed that professionalism, entertainingness, the pursuit of Attention of the Public, and the pursuit of emotional identification, which were the motivations and characteristics of music reaction videos, are having a static (+) effect on satisfaction and viewing intentions. Professionalism was targeted at creators related to the music field. Respondents were confirmed to have a positive effect when they encountered information they did not know. In addition, viewers were shown to respond to entertainingness, which is in line with the purpose of YouTube content, which has been confirmed through many prior studies, and suggests that the more entertainingness elements are added, the more effective the content can be. In the case of the pursuit of Attention of the Public, it means the extent to which the singer or music that became the subject of the content became a hot topic, and in this case, it has also been confirmed that it affects viewers'' motivation and satisfaction. This suggests that music reaction videos are produced mainly on topics that have become a hot topic. The pursuit of emotional identification has also been identified as a motivation for viewing music reaction videos. This factor can be seen as a unique factor in music reaction videos to share emotions from creators, viewers and others. Through measurement variables, viewers are shown to gain satisfaction through honest emotional sharing rather than contrived emotional sharing. This suggests that in the future, reaction videos should be more focused on honesty than on the fandom-based contrivance. Finally, the study found that viewers were connected to the musician who was the subject of the content they watched when they reached satisfaction or to the intention of viewing the content related to it. This study can be used as a basic data for the music content industry and marketing along with the role of insufficient new media content data.
제1장 서론 1제1절 연구 배경 및 필요성 1제2절 연구 목적 4제2장 이론적 배경 5제1절 유튜브와 음악콘텐츠 51. 유튜브 성장의 사회적 배경 52. 유튜브를 통한 음악콘텐츠 다양화 8제2절 음악 리액션 비디오 131. 음악 리액션 비디오의 개념과 유형 132. 음악 리액션 비디오의 특성 171) 전문성 182) 오락성 193) 상호작용성 20제3절 이용과 충족 이론과 시청동기 유형 221. 이용과 충족이론(Uses & Gratifications Theory) 222. 시청동기 유형 231) 호감도 추구 242) 화제성 추구 253) 감정적 동일시 추구 273. 시청의도 29제3장 연구 모델 및 연구 가설 32제1절 연구 모델 및 연구 가설 32제4장 연구방법 및 연구설계 38제1절 조사대상자 선정 및 표집 381. 조사대상자 선정 및 표집 38제2절 변수측정 391. 설문항목 구성 402. 주요변수의 조작적 정의 및 측정 411) 음악 리액션 비디오 특성 412) 시청동기 유형 443) 만족 484) 시청의도 493. 분석방법 50제5장 연구결과 51제1절 기술적통계 511. 연구 대상자의 일반적인 특징 512. 신뢰도 분석 553. 주요 변수의 기술통계 55제2절 음악 리액션 비디오 연구모형 가설검증 591. 측정모형 검정 592. 구조모형 분석 62제6장 논의 및 결론 64제1절 연구결과 요약 및 시사점 64제2절 연구한계 및 제언 69참고문헌 72부록<설문지> 87ABSTRACT 97