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대인관계 유지에 있어서 대인 매체의 전략적 사용

- 매체에 대한 인식과 커뮤니케이션 성향을 중심으로

Strategic Uses of Mobile and Interpersonal Media in Maintaining Interpersonal Relations
Moblie Communication and Social Change, 2004.10, 513-533 (21 pages)
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초록
Interpersonal communication studies have developed concepts and theories mainly for non-mediated human communication. Many interpersonal communication literatures have used the term "interpersonal communication" interchangeably with "non-mediated face-to-face communication." Pervasiveness of digital media, however, provides people with more and more options for mediated interpersonal communication such as e-mails, instant messaging services, mobile phones and short message services-what we call "interpersonal media." As the Internet and mobile devices become ubiquitous, interpersonal relations can be started, developed and maintained through mediated as well as non-mediated interactions.
With the advent of digital media, the dominant form of media has been shifting from mass media to interpersonal media. The traditional functions of journalism (providing people with news, setting agendas for a society, forming public opinions about public issues, etc.) have been performed more and more by the interpersonal media such as the internet and mobile devices. People now use interpersonal media on daily basis often along with face-to-face interactions (for example, people confirm their off-line meetings via instant messaging services or e-mails and vice versa).
This article examines the relationships among perceptions of social presence, perceived appropriateness of four interpersonal media (mobile voice phone, short message service (SMS), instant messaging service (IMS), and e-mail), relational maintenance behaviors, and unwillingness to communicate. Perceived appropriateness of the four interpersonal media was examined under the six interpersonal communication motives, on the assumption that perception of appropriateness would affect media use behaviors.

모바일 커뮤니케이션 환경은 매개된 커뮤니케이션과 면대면 커뮤니케이션을 통합적으로 바라볼 수 있는 새로운 개념적 틀과 이론적 관점을 요구한다. 본 연구의 목적은 전통적으로 대인커뮤니케이션 연구 영역에서 발전되어 온 주요 개념들을 모바일 커뮤니케이션 현상에 적용해보고 그 적합성을 테스트해 보는 데 있다. 그럼으로써 모바일 커뮤니케이션을 "매개된 대인커뮤니케이션"으로 개념화하고 그 이론 정립의 단초를 찾아보고자 하는 것이다.
커뮤니케이션의 관점에서 보자면, 우선 휴대전화는 사람과 사람의 만남과 헤어짐의 의미를 근본적으로 바꿔놓기 시작했다. 대학생을 비롯한 젊은 세대에게 휴대전화는 자기표현의 수단이자 인간관계 형성에 가장 중요한 매체이다. 기존의 휴대전화 연구 결과들이 보여주듯이 휴대전화에 익숙한 젊은 세대는 상황이나 상대에 관계없이 유선전화보다는 휴대전화를, 또한 음성통화보다는 문자메시지를 선호한다.
디지털 커뮤니케이션 네트워크와 휴대용 단말기의 보편적 확산은 휴대전화에 의해 촉진되고 있다. 아직까지 음성통화와 문자메시지가 가장 중요한 기능으로 남아있기는 하지만 휴대전화는 이미 사람과 사람 사이를 매개하는 대표적인 개인간 커뮤니케이션 매체다. 또한 널리 사용되고 있는 이메일과 메신저(Instant Messaging Service: IMS) 역시 보편적인 대인 커뮤니케이션 매체로 자리잡았다고 볼 수 있다. 본 연구는 모바일 미디어를 중심으로 하여 다양한 대인 커뮤니케이션 매체에 관한 사람들의 인식과 대인 커뮤니케이션 성향 및 커뮤니케이션 행동과의 관계를 살펴보고자 한다.
선택의 폭이 넓어진 대인 커뮤니케이션 환경에서 사람들의 매체 이용 행동을 설명하기 위해서는 다양한 커뮤니케이션 매체들에 관한 통합적 접근이 요구된다. 이는 또한 다양한 미디어들이 수렴되고 있는 모바일 미디어가 나아갈 방향을 제시하기 위해서도 필요한 작업이라고할 수 있다.
본 연구에서는 대인 매체에 대한 인식은 사회적 실재감(social presence)과 상황에 따른 매체 적합성인식(perceived appropriateness)으로, 그리고 커뮤니케이션 행동은 관계 유지 행동(relational maintenance behavior)으로, 커뮤니케이션 성향은 커뮤니케이션 회피 성향(unwillingness to communicate)으로 조작적으로 정의하고 측정하였다. 그리고 이들 간의 상호관계를 통해 대인 커뮤니케이션에서의 모바일 미디어의 특성을 살펴보았다.

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