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텍스트 네트워크 분석을 활용한 과학영재교육 언론동향 분석

An Analysis on the Trend of News Articles on Science Gifted Education using Text Network Analysis
영재교육연구 제27권 제3호, 2017.9, 387-403 (17 pages)
DOI :10.9722/JGTE.2017.27.3.387
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초록
뉴스 기사와 같은 언론보도는 특정 사건과 이슈에 대한 일반 대중들의 사회적 시선을 알아볼 수 있는 주요 통로가 된다. 이런 측면에서 이 연구는 과학영재교육에 대한 사회적 시선이 어떻게 변화해 왔는지를 알아보는 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 지난 20년간(`98~`17년)의 과학영재교육 관련 뉴스 기사 총 620개를 수집한 후 지지 및 비판 정도를 분류하였으며, 텍스트 네트워크 분석 방법을 활용하여 과학영재교육 지지 기사와 비판 기사에 사용된 핵심 키워드는 어떤 차이가 있는지 알아보았다. 분석 결과 전체적으로 과학영재교육 관련 지지 기사가 차지하는 비율(57.6%) 이 비판 기사(42.4%)보다 다소 높게 나타났다. 그러나 시간의 흐름에 따라 살펴보면 과학영재교육 관련 지지 기사의 비율은 점차 감소하는 반면, 비판 기사는 증가하는 경향을 보였다. 둘째, 과학영재교육 관련 지지 기사에서 상대적 빈도가 높은 키워드는 ‘기술’, ‘연구’, ‘국가’, ‘소프트웨어’ 등이었으며, 비판 기사에서는 ‘사교육’, ‘특목고’, ‘서울’, ‘선행학습’등이 높게 나타났다. 이와 같은 결과로 볼 때 과학영재교육 관련 지지 기사들은 기술 개발 및 연구 활동을 통해 국가발전을 위한 핵심인재 양성의 필요성을 강조한 반면, 비판 기사들은 영재교육 확대로 선행학습 등을 통한 사교육 유발을 가장 크게 우려하는 것으로 나타났다.

The news articles are the main pathway to the public’s social perspective on specific events and issues. The purpose of this study is to examine how the social perspective of science gifted education has changed. For this purpose, a total of 620 news articles on science gifted education in the last 20 years (from 1998 to 2017) were collected and classified according to the degree of positive and negative opinion about science gifted education. Since, we found out the differences of the core keywords used in positive and negative articles about science gifted education using the text network analysis. The results of the analysis are as follows. First, the rate of positive articles (57.6%) about science gifted education was slightly higher than that of negative articles (42.4%). However, while the percentage of positive article with the passage of time is reduced, negative articles tended to increase. Second, the most frequently used keywords in the positive articles on science gifted education were ‘technology’, ‘research’, ‘country’ and ‘software’, meanwhile the that in the negative articles were ‘private education’, ‘special-purpose high school’, ‘Seoul’, and ‘prerequisite learning’. As a result, the positive articles about science gifted education emphasized the necessity of cultivating core human resources for national development through technology development and research activities, while negative articles were most concerned about inducing private education through prerequisite learning by expanding science gifted education.

목차
I. 서론
II. 연구방법 및 절차
III. 연구 결과 및 논의
IV. 결론 및 제언
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Abstract
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