메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
조정길 (서울과학기술대학교) 구정서 (서울과학기술대학교) 정현승 (한국철도기술연구원)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회논문집 한국자동차공학회논문집 제19권 제5호
발행연도
2011.9
수록면
100 - 112 (13page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper studied on a theoretical approach to predict structural performances and weight -reduction rates of hybrid bodyshells in case that the material of underframe structure is substituted. To choose other light-weight materials to be substituted for the original underframe material, compressive, bending and twisting deformations are considered under constant stiffness and strength conditions, which derive some new weight-reduction indices from a structural performance point of view. Next, these weight-reduction indices were verified using the finite element analyses of some simplified examples. It is shown that the derived indices to estimate the weight-reduction can be utilized as a good criterion for material substitution of the underframe at a basic design stage.

목차

Abstract
1. 서론
2. 하부구조의 소재대체 경량화 예측
3. R₁, R₂ 지수를 이용한 하부구조의 소재대체 경량화 설계 사례
4. 유한요소법을 이용한 하부구조의 소재대체 경량화 설계 사례의 검증
5. 결론
References

참고문헌 (17)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-556-000491730