메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이연숙 (상명대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제74호
발행연도
2025.1
수록면
277 - 299 (23page)
DOI
10.17002/sil..74.202501.277

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to investigate the differences in linguistic competence of two different levels of EFL learners revealed by their performance on a listening dictation test. In order to accomplish this purpose, the following research questions were posed. First, what differences in the language competence of two proficiency groups are revealed in their responses to a dictation test? Second, what are the survey results about difficulties of the listening class and learning activities? Data sources were 44 Korean EFL college students. Classical Test Theory was applied to obtain item statistics, i.e., item difficulty(facility) and discrimination as well as the differences in item difficulty indices of two groups. The findings of data analysis showed that 1) There were salient differences in the types of grammar constructs that yielded large or little discrepancy in terms of the rate of correct responses provided by two proficiency groups. 2) Large differences between two groups were found in the items requiring function words. Pedagogical implications from the research findings were also discussed.

목차

1. 서론
2. 선행 연구
3. 연구 방법
4. 연구 결과와 논의
5. 결론과 제언
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092329773