본 연구는 호주 사례를 통해 공여국의 ODA 고등교육 장학협력사업의 목적과 타당성, 운영 및 전달 체계, 그리고 사업의 효과성에 대해 살펴보고자 한다. 본 연구의 주요 논의는 크게 세 가지 초점으로 구성된다. 첫째는 중견국의 소프트 자원을 활용한 공공외교의 필요성과 공 공외교 자원으로서의 ODA 고등교육 장학협력사업에 대한 논의이다. 여기에서는 원조로서 고 등교육 장학협력사업에 대한 비판적인 시각과 함께, 고등교육 장학협력사업이 ‘좋은’ 원조가 되기 위해서는 사업의 타당성과 운영의 효율성, 또한 결과적인 효과성을 증진시키기 위한 조 치가 따라야 한다는 논의가 주를 이룬다. 다음으로, 호주의 중견국 외교의 특징과 공공외교 자원으로서의 고등교육 장학협력사업에 대한 소개가 이어진다. 이와 함께, 호주정부감사원 및 원조청, 외무부 등의 여러 정부 기관의 장학협력사업 평가 보고서와 그에 대한 학계의 비판 적 논의를 종합적으로 검토한다. 이러한 논의는 분석을 위해 앞서 제안된 세 가지 기준, 즉 사업의 타당성, 운영의 효율성, 결과적인 효과성을 중심으로 진행 된다. 마지막으로, 호주 사 례에서 제기된 장단점을 중심으로 우리나라를 포함한 다른 공여들의 고등교육 장학협력사업 의 발전을 위한 유용한 시사점을 제안한다.
This paper examines the scholarships to higher education(HE), paying special attention to its relevance, efficiency, and effectiveness as an ODA program by focusing on the case of Australia. The flow of this study is as follows. Firstly, the paper discusses the importance of the aid scholarships to HE as public diplomacy. It is seen as ‘soft power’ potential, particularly by the middle power countries. The major focus of this part is to address that a range of appropriate measures need to be taken at each step of the HE scholarship program to enhance its relevance, efficiency, and effectiveness. Secondly, the case of Australia is introduced. Claiming as a middle power country, the Australian government has implemented the HE scholarship program as public diplomacy, specifically to build and strengthen the people-to-people links between the country and the weak power countries in the world. The second part of the study focuses on explaining Australia’s HE scholarships in terms of the history, budget and partner countries, and goals, linked to its middle power diplomacy. In the third part, the Australian programs are evaluated in terms of the three categories indicated above, its aid relevance, efficiency, and effectiveness. The major sources of the data used in this study are reports, papers, and media materials published by the Australian government, external organisations, and also individual scholars. In conclusion, the Australian case implies that the donor countries including Korea, need to take a range of measures that are appropriate to each stage of the program (from the selection, preparation, training, and to even post graduation stages), as well as adopting regular monitoring and evaluating system, in order to make the HE scholarship as an effective aid program.