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[학술저널]

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최민수

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초록

본 연구는 혁신적 융합매체인 스마트폰의 수용요인을 밝히고 개념간의 인과관계 분석하기 위해 Davis(1989)의 기술수용모델을 확장하여 스마트폰 수용모델을 제안하였다. 스마트폰 수용모델을 통해 개인의 혁신성, 사회적 영향력, 사용자 인터페이스의 영향력이 클수록 스마트폰의 유용성, 용이성, 유희성에 대한 지각이 높게 나타나고 이는 스마트폰에 대한 긍정적인 이용태도를 형성하는 것으로 나타났다. 또한 이용태도가 긍정적으로 나타날수록 스마트폰 이용의도를 긍정적으로 형성한다는 것을 알 수 있었다. 본 연구에서 제안한 스마트폰 수용모델은 향후 정보통신 미디어를 채택하고 이용하는 행위에 대한 학문적 접근 뿐 아니라 실무적 측면에서도 유용한 틀로 활용될 수 있을 것이다.

This study examined acceptance decision factors of a smart phone, which is a innovative convergent media, and suggested a smart phone acceptance model to analyze the cause and effect relations of concepts. The smart phone acceptance model was developed based on the TAM(Technology Acceptance Model) of Fred Davis(1989) by expanding constructs of the model. Smart phone acceptance model showed that the higher the personal innovativeness, social influence and user interface influence were, the higher the perceived usefulness, ease-of-use and playfulness of the user were, which appeared to form a positive attitude toward use of a smart phone. It was also shown that a more positive attitude toward use leads to more positive intention toward use of a smart phone. However, the influence of cost was not verified in this model. The smart phone acceptance model here can be used as an effective tool in actual working areas as well as in academic researches on the adoption and usage of an IT media in the future.

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