This study examines the educational methods of the Hitler Youth(Hitlerjugend), a youth organization of Nazi Germany. The educational purpose of the Hitler Youth was to inculcate the German youth with Nazi values, worldview, and racial beliefs. Specifically, the objectives of this study are to examine Hitler’s educational ideals; the inception and growth of the Hitler Youth; the characteristics of the Hitler Youth curriculum; and implications of Hitler Youth educational methods for our society. Hitler’s National Socialist(Nazi) worldview can be broken down into the view of the Germans as a master race, racism, antisemitism, pan-German expansionism, and anti-parliamentarianism. Hitler’s worldview was directly applied to his educational ideals, characterized as “inculcating the supremacy of the German Aryan race” through the Nazi worldview and history education, “fostering strong and vigorous individuals” through physical education and military training, and “strengthening community awareness” through character education. Hitler Youth educational policies centered on education through peer leaders, integrative education, standardized manuals, the intensive use of mass media, and performance assessment. As the main problems of the Hitler Youth education, this study proposes racial superiority ideology, hatred education, and excessive nationalist zeal suppressing independent and creative thinking. The systematic indoctrination of children and adolescents, who have not yet built their own system of thought, with hatred-based education to arouse anger directed towards other races is obviously a serious violation of human rights and abuse of minors by tacitly encouraging them to participate in crimes of the state. It is necessary to remain vigilant against the uncritical inclusion of excessive nationalism and chauvinism in school curricula. It is also of vital importance to foster the cognitive abilities required for unbiased judgement from a balanced and critical perspective in our constantly changing political landscape.
본 연구는 독일 히틀러의 나치정권하의 청소년 조직인‘히틀러 청소년단’(Hitler Jugend)의 교육에 대한 연구이다. 히틀러 청소년단의 교육활동은 히틀러의 국가사회주의 세계관에 맞추어 청소년의 가치관과 세계관 그리고 인종에 대한 인식을 형성하고 체화시키는 것을 목적으로 하였다. 본 연구에서는 히틀러의 교육관, 히틀러 청소년단의 발달과정, 교육과정의 특징 그리고 히틀러 청소년단의 교육이 우리에게 주는 시사점에 대해 살펴보았다. 히틀러의 국가사회주의 세계관은 독일민족지상주의, 인종주의, 반유태주의, 영토확장주의, 반의회민주주의 등으로 분류할 수 있다. 이러한 히틀러의 세계관은 그의 교육관에 그대로 적용되었는데 주요내용은 국가사회주의 세계관과 역사교육을 통한 ‘아리아인종 우월주의교육’, 신체훈련 및 군사주의 교육을 통한 ‘강인한 인간 육성’, 품성교육을 통한 ‘공동체의식 강화교육’으로 특징지을 수 있다. 히틀러 청소년단의 교육방법은 또래 청소년 리더에 의한 교육, 통합교육제공, 표준화된 학습매뉴얼 강조, 미디어 활용 중시, 평가과정 중시 등으로 특징지을 수 있다. 본 연구에서는 히틀러 청소년단 교육의 주된 문제점으로 선민사상교육과 증오교육 그리고 과도한 국가주의 교육으로 인한 자율적·독창적 사고의 억압 등을 제시한다. 아직 완전한 사고체계를 갖추지 못한 아동·청소년에게 타민족에게 분노심을 유발하는 증오교육을 실시한 것은 아동·청소년을 국가의 범죄행위에 암묵적으로 가담하게 하는 심각한 아동의 인권침해이자 학대임을 강조한다. 또한, 과도한 민족주의와 국가주의를 교육과정에 비판 없이 수용하고 있지 않은지에 대해 인식하고 깨어있을 필요가 있다. 또한, 수시로 변하는 우리의 정치상황 속에서 균형 잡히고 비판적인 시각으로 판단할 수 있는 인식능력을 키우는 것이 중요하다고 강조한다.