메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 역사교육 제94집
발행연도
2005.6
수록면
201 - 240 (40page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Germany accomplished the traditional three-linear type of school system through a tug of war with the Allies upon the education policy in the postwar period. From this aspect, the history of German education directly after war is generally considered to be the period of restoration. The education policy of the Allies which positioned the center of "re-education" for democratization of Germany on the introduction of the single-linear type of school system of the USA was not embodied. However, it could not be jumped to the conclusion that German education was regressed or deformed. The will to break off from the special past of Germany and to democratize is presented in the discussion of education of the postwar period. It is fundamentally different from the three-linear type of school system of the old period which adheres to the social class system: That is, Germany tried to make innovation of the system by changing the contents while keeping the outside form of the education. Distinguished from the confrontation between the Conservative and the Progressive, the change on the outside form of the education system has a meaning from the aspect of protecting cultural pride against the oppression of other countries under the situation of 1945. The reactionary view on German education history immediately after the war could be relativized from this aspect.

목차

1. 머리말
2. 종전직후 독일의 교육적 기반
3. 전후 연합국의 재교육정책에 대한 독일의 입장
4. 전후 독일교육제도의 방향정립 : 바이에른의 학제개혁
5. 맺음말
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-015494451