본 연구의 목적은 농구 선수가 경기에서 발생시킨 경기실적을 평가함에 있어, 현재 한국농구연맹(KBL)에서 사용되고 있는 기존의 경기요인에 부여된 각각의 상황요인에 가중치를 부여함으로써, 양적인 합의 결과로만 선수의 능력이 평가되어 왔던 기존의 평가방법에 대한 한계를 지적하고, 이를 근저로 질적인 방법을 고려하는 평가가 될 수 있는 토대를 제시하는데 있다. 이와 같은 연구를 위해 이미 선행연구(한필수, 2005)에서 제시한 기존의 경기요인 13개(2점슛, 3점슛, 자유투, 공격리바운드, 수비리바운드, 어시스트, 스틸, 블록슛, 호수비, 턴오버, 2점슛 실패, 3점슛 실패, 자유투 실패)에 부여된 가감산 상황요인(항목별 가산상황요인 177, 항목별 감산상황요인 82)에 가중치를 부여하는 것이다. 각 상황요인에 부여한 가중치의 값은 조사에 필요한 질문방법을 적용하여 개발한 경기상황요인 모두에 소용되는 259항의 질문을 구성하여 설문을 실시하였다. 개발된 경기상황요인에 부여할 가중치를 설문을 통해 얻은 것은 임의적인각 요인에 대한 가중치의 부여는 객관성의 결여로 나타날 수밖에 없기 때문이다. 설문 참여자는 프로 농구팀의 전ㆍ현직 감독 및 코치, 프로 구단관계자, KBL 및 WKBL 심판 그리고 전직 프로 농구선수 등을 모집단으로 설정, 표본추출법을 사용, 총 100명의 대상자를 그룹으로 나누어 직접 대면을 통해 실시하였다. 최종 가중치의 결과는 각 경기요인 가중치 = (각 경기요인 평균 <SUP>*</SUP> 각 경기상황요인 평균) / 400이며, 이는 다음과 같은 새로운 선수평가 공식을 제시할 수 있다. 공헌도 = 항목별 가산 공헌요인(경기상황요인 × 해당 가중치) - 항목별 감산 실책요인(경기상황요인 × 해당 가중치)
위의 제시된 선수평가공식의 결과는 경기요인에 대한 상황별 경기요인에 가중치를 부여함으로써, 기록기입 방법의 차로 인해 많은 정보가 제공될 수 있다. 또한 전문가를 대상으로 한 설문지를 통한 상황요인의 재평가가 이루어졌기때문에 기존의 선수평가공식들에 비해 선수를 평가하는데 있어 객관성을 충분히 확보하고 있다.
The object of this study is, as for estimating game results generated by basketball players, to give additional value to each situational factor given in conventional game factors, which is now being adopted by Korean Basketball League), and to point out the limit of conventional estimation method considering only quantitative scores of players, and also to suggest foundation for qualitative estimation method. For above study, I gave additional value(177 addition situational factor by item, 82 subtraction situational factor by item) on 13 conventional recording game factor(2-point shot, 3-point shot, free throw, attack rebound, defense rebound, assist, steal, block shot, good defense, turnover, 2-point shot failure, 2-point shot failure, free throw failure), which is already suggested by previous study(Han Pil-soo, 2005). To examine additional value given to each situational factor, I conducted a poll with 259 questions concerned with all game situational factors, which were developed by inquiry, because setting the additional value for developed game situational factor by using a poll and giving the additional value to each optional factor will lead to a lack of objectivity. The pollee were current and former directors and coaches, People concerned with professional basketball teams, KBL and WKBL referees and former professional football players. 100 pollee were divided to groups, and I conducted the poll by personal interview. The result of final additional value = (average of each game factor <SUP>*</SUP> average of each game situational factor) / 400, and a new player estimation equation can be suggested as follows. Measure of contribution = addition contribution factor by each item(game situational factor x corresponding additional value) - subtraction mistake factor by each item(game situational factor x corresponding additional value)
The result of above player estimation equation gives additional value to game factor by each situation of game. Thanks to this difference of recording method, a lot of informations can be provided. Furthermore, the poll to reestimate the situational factor was conducted to professionals, I can ensure this study is more objective to estimate current players than conventional estimation methods.