메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
서양미술사학회 서양미술사학회논문집 서양미술사학회 논문집 제9집
발행연도
1997.12
수록면
93 - 112 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The paper is for an intense study on the iconography of “the Adoration of the Lamb”, the lower central panel of the Ghent Altarpiece, which was painted by Flemish artists, Jan and Hubert van Eyck in the 15th century.
Questioning why and how the strong vertical axis, generally known and has served as a basic composition for the Baptism in the traditional Christian Art, could be introduced in “the Adoration of the Lamb”, where one could not find out any direct correlations between them, we will examine several formal characteristics of “the Adoration of the Lamb” and their functions in making out its iconographic meanings.
Both formal and iconographical research and historical approach will be adopted for settling the raised questions. First, iconographic meanings of the pivotal main motives of “the Adoration of the Lamb” - the Lamb of God(Agnus Dei), Fountain of life(Fons Vitae), Holy Ghost, and Deesis - alongside the expanded vertical line from lower to upper panels inside the Altarpiece, will be studied with reference to the Christian theology. Then, historical developments of these motives will be pursued through the western art history for the purpose of clarifying how they could finally get taken by van Eyck brothers in “the Adoration of the Lamb”, It will provide some understandings about how the motives above create theological meanings as a whole through influences of typical vertical composition of the Baptism.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 〈어린 양 경배〉와 구성상의 특징
Ⅲ. 〈어린 양 경배〉의 도상적 모티브
Ⅳ. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-609-017289503