본 논문에서는 중국, 독립국가연합, 일본, 미국, 캐나다의 재외한인의 이주, 적응, 정체성을 디아스포라의 시각에서 비교하고 이론화하려고 한다. 본 연구에 사용된 자료는 각국의 센서스와 같은 정부 통계자료, 문헌 자료, 그리고 필자가 미국, 캐나다, 독립국가연합의 한인들을 대상으로 설문조사를 실시하여 수집한 자료이다. 본 논문에서는 이민자 및 소수민족의 사회문화 적응에 관한 기존 이론들을 비판적으로 검토한 후 재외한인의 사회적응 통합모델을 제시하였다. 이 모델은 접촉이전단계, 접촉단계, 정착단계, 적응단계로 이민자 및 소수민족이 거주국에 편입되는 과정을 구분하고, 각 단계별로 중요한 요인들을 선정하고, 그들간의 상호작용의 결과로 재외한인의 사회문화 적응유형이 결정되는 것으로 설명한다. 거주국에서의 사회문화 적응유형은 수용, 동화, 고립, 주변화로 구분하였다. 연구결과 재외한인이 거주국에서 보이는 사회문화 적응유형은 주로 수용형이고 그 다음으로 동화형과 고립형인 것으로 나타났다. 주변화형에 속하는 경우는 거의 찾아보기 어렵다. 고립형도 일시적인 적응유형이고 거주기간이 길어지면서 수용형 또는 동화형으로 바뀐다. 결국 이민자의 신분으로 거주국 사회에 편입되고 거주국에서 인구와 권력면에서 소수집단인 한인이 살아남기 위해서 동화는 불가피한 생존전략으로 볼 수 있다. 그러나 유색소수민족으로 다수 지배집단에 의해서 구별되고 차별받는 상황에서 한인은 거주국 사회로의 완전한 동화는 불가능하다는 것을 인식하게 된다. 이런 상황에서 한인은 거주국 사회의 제한된 기회구조 내에서 신분상승을 추구하면서도 민족문화와 정체성을 유지하는 수용의 전략을 택하게 된다.
The purpose of this article is to compare and theorize migration, adaptation, and identity of overseas Koreans in China, the CIS, Japan, the United States, and Canada. The data for this study came from censuses and government publications of the five countries, literature review, and three sets of surveys I have conducted in the United States, the CIS, and Canada. In this article I first critically review existing theories of social and cultural adaptation of immigrants and ethnic minorities, and then propose a synthetic model of incorporation of overseas Koreans in their host countries. In this model, the incorporation process is divided into four phases (the pre contact phase, contact phase, settlement phase, and adaptation phase), and factors important at each phase are highlighted, and the type of social and cultural adaptation is classified into accommodation, assimilation, isolation, and marginality. Main findings are as follows. The general pattern of social and cultural adaptation of overseas Koreans is accommodation by which overseas Koreans adopt many aspects of their host countries while maintaining their ethnic culture and identity. The next prevalent types are assimilation and isolation. Cases of marginality are rare to find. The social and cultural adaptation of overseas Koreans also varies by time so that isolation changes to accommodation and accommodation turns to assimilation as the length of residence in the host countries increases and younger generations of overseas Koreans become numerically dominant in the Korean ethnic communities. Ultimately, assimilation seems to be an inevitable strategy of survival for overseas Koreans who immigrated voluntarily and became a minority group in the host countries. However, they realize complete assimilation is impossible because they are distinguished and discriminated as members of a visible minority group by the dominant majority group. Under this situation, they adopt a strategy of accommodation by which they seek upward mobility within the given opportunity structures while maintaining ethnic culture and identity.