본 연구는 뉴스 생산자인 기자와 뉴스 소비자인 수용자의 매체 신뢰도와 뉴스 신뢰도를 비교 분석하였다. 먼저 매체별 뉴스 신뢰도를 측정하고, 뉴스 신뢰도를 구성하는 요인을 분석 하였다. 또한 매체별 뉴스 신뢰도(저널리즘적 평가)가 매체별 미디어신뢰도(총체적인 평가)에 미치는 영향관계를 알아보았다. 마지막으로 기자와 수용자의 유사성 및 차별성을 비교하였다. 우선 매체별 뉴스 신뢰도 분석 결과를 보면, 기자들은 수용자보다 신문과 TV의 뉴스 신뢰도를 높게 평가하였으며, 수용자들은 기자들보다 인터넷의 뉴스 신뢰도를 높게 평가하는 것으로 나타났다. 매체별 뉴스 신뢰도의 요인 분석한 결과, 지상파TV에서 기자 집단에서는 “전문성”과 “진실성, 수용자 집단에서는 “전문성”, “진실성”, “객관성”의 요인이 나타났다. 신문의 뉴스 신뢰도에서 기자 집단에서는 “공정성”, “진실성”, “뉴스 가치성”, 수용자 집단에서는 ‘진실성”, “공정성”, “정확성”이라는 요인구성을 보였다. 인터넷의 뉴스 신뢰도의 경우 기자 집단은 “공정성”, “진실성”, “뉴스 가치성” 수용자 집단은 “진실성”, “공정성”, “정확성”의 요인이 나타났다. 마지막으로 매체별 뉴스 신뢰도와 매체별 신뢰도에 관한 회귀분석 결과, 기자 집단에서는 “완벽성”, “사생활 존중”, “공익 고려”, 인터넷의 경우 “비편향성”, “최신성”, “독자와 시청자를 위함”의 뉴스 신뢰도 요인들이 신문과 TV의 신뢰도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 수용자 집단에서는 지상파TV의 경우”, “객관성”, “신뢰성”, “기자와 언론사 사견비개입”, “사생활 존중”, “지역사회 안녕 고려”, 신문에서는 “공정성”, “완벽성”, “정보의 깊이성”, “독창성”, “사생활 존중”, “독자와 시청자를 위함”, 인터넷의 경우에는 “독창성”, “정확성”, “최신성”, “사생활 존중”, “공익 고려”, “지역사회 안녕 고려”의 뉴스 신뢰도 변인이 매체 신뢰도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study analyzed media credibility and news credibility of terrestrial TV, newspaper and Internet as well as compared report's evaluation with audience's evaluation. According to results, reporter's news credibility of newspaper and TV are higher than audience's news credibility of them. Audiences evaluated news credibility of internet higher than reporter did. Results from factor analysis of media news credibility show that terrestrial TV news credibility have 2 factor compositions ('professionalism' and 'fidelity') from reporter's evaluation and 3 factor compositions ('professionalism,' 'fidelity,' and 'objectivity') from audience's evaluation. Newspaper shows 3 factor compositions ('fairness,' 'fidelity,' and 'news value') from reporter's evaluation and 3 factor compositions ('fidelity,' 'fairness,' and 'accuracy') from audience's evaluation. News credibility of internet have 3 factor compositions('fairness,' 'fidelity,' and 'news value') from reporter evaluation and 3 factor compositions('fidelity,' 'fairness,' and 'accuracy') from audience. According to results of regression analysis on news credibility and media credibility, factors of news credibility ('the perfect,' 'respect for privacy,' 'concern to public interest') from reporter have positive effect on newspaper and terrestrial TV credibility. 'Non-bias,' 'up-to-date,' and 'watching out for user interest' have positive effect on Internet credibility. In the case of audience, factors of news credibility ('objectivity,' 'reliability,' 'reporter and media of expression personal opinion non-intervention,' 'respect for privacy,' 'local community peace consideration') have positive effect on terrestrial TV credibility. 'Fairness,' 'the perfect,' 'depth of information,' 'creativity,' 'respect for privacy,' and 'watching out for user interest' have positive effect on newspaper credibility. Finally, 'creativity,' 'accuracy,' 'up-to-date,' 'respect for privacy,' 'concern to public interest,' 'local community peace consideration' have positive effect on Internet credibility.