메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
동북아시아문화학회 동북아 문화연구 동북아 문화연구 제14집
발행연도
2008.3
수록면
29 - 46 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In 1688 Chaozhou(潮州) Vessel was cast ashore in Jeju(濟州) Island on a way to avoid a wild sea state. She was a merchant ship for transporting market things among three provinces, Guangdong(廣東), Zhejiang(浙江), and Jiangsu(江蘇).
There were 63 crews and business people in the ship, mostly from Chaozhou, Zhangzhou(?州), and Quanzhou(泉州). Only 15 people on the ship could be rescued and lest of them were died by the storm before they arrived at Jeju Island.
The Chosun government sent Kim Jinam(金指南) to the Jeju, who were a government official and Chinese interpreter as well, then asked him to care the rescued and investigate the accident. Then a few days later the government informed the accident to the Qing(?) by a question paper via Seoul and sent the rescued back to Fenghuang castle(鳳凰城). The case of Chaozhou Vessel at Jeju was recorded on Subon (手本) written by Kim Jinam, Seungjeongwon ilgi(承政院日記) and Bibyeonsa deungrok (備邊司謄?) by written Chosun government.

목차

一. 서론
二. 潮州 출항선과 표류인의 기록 출처
三. 潮州 출항선의 구성원과 항해 일정
四. 潮州 출항선의 표류와 송환 과정
五. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-910-014958150