한국인은 어떤 것이 서로 잘 어울리는 상태에 있을 때, ‘아름답다’라고 말한다. 한국인은 아름다움에 이끌리는 까닭에 아름다운 얼굴, 아름다운 몸매, 아름다운 마음, 아름다운 옷, 아름다운 집, 아름다운 삶, 아름다운 세상 등을 바란다. 이 때문에 한국인은 바라는 바를 겉으로 드러낼 때, ‘아름다움’, ‘아름다운’, ‘아름답다’, ‘아름답게’와 같은 낱말을 많이 사용한다. 이때 아름다움은 개체성을 뜻하는 ‘아름’과 ‘~다운 상태를 뜻하는 ‘다움’이 합쳐서 이루어진 낱말이다. 한국인은 아름과 다움을 바탕으로 맛, 멋, 떨림, 울림, 낱, 모두, 어울림, 그위 등을 엮어서 아름다움의 뜻을 만든다. 이 글은 아름과 다움을 바탕으로 맛, 멋, 떨림, 울림, 낱, 모두, 어울림, 그위 등이 어떻게 엮여 있는지 따져서 한국인에게 아름다움이 무엇을 뜻하는지 밝히고 있다. 이로써 아름다움은 개체인 아름이 떨림과 울림을 통해서 안팎으로 잘 어울려 있는 상태에 이르렀음을 나타내는 말임을 알 수 있다. 이는 곧 사적인 존재인 ‘나’가 어울림을 통해서 공적인 존재인 ‘우리’가 되는 일이 아름다움임을 말한다. 낱낱의 ‘나’가 중요한 것은 어울림을 통해서 ‘우리’를 이루어나가는 바탕이기 때문이다. 그러나 ‘나’는 ‘나’에 머물러서는 안 되고, 반드시 ‘우리’로 나아가 더욱 ‘큰 사람’이 되어야 한다. 이것이 바로 한국인이 ‘클 德’, ‘클 仁’, ‘클 義’로 말해온 ‘큰 사람’이 되는 길이다.
For Koreans, 'being aesthetic' is referred to the situation of 'being matching.' Due to the attraction of the values of 'being aesthetic' they desire to have their beautiful face, beautiful figure, sweet temper, beautiful clothes, beautiful house, well-off life, beautiful world. In this vein, Koreans often use the aesthetic words such as 'beauty,' 'beautiful,' 'being beautiful,' and 'making something beautiful' when they represent their desires. From the Korean perspective, the phrases are composed of two different lexical entries, '아름' ('beauty') and 다음 ('matching'). This composition enables them to produce various meanings of 'being beautiful' by weaving other nouns such as 'taste,' 'being stylish, 'trembling, 'ringing,' 'individual,' 'whole,' 'combining,' and 'rolling.' This paper attempts to identify what Koreans mean by 'being aesthetic' by analyzing their related words, 'taste,' 'being stylish,'trembling,'ringing,' 'individual,' 'whole,' 'combining,' and 'rolling. The analysis result shows that 'being aesthetic' the subject 'beauty' reaches a condition of matching it with its surroundings by trembling and ringing both inside and outside. Futhermore, this indicates that the transformation of 'I', a private being, into 'we,' a public being, is a phenomenon of revealing 'being aesthetic.' In this line, the individual entity, 'I,' is an important being in that it is based on 'we' by matching it with other entities in the range of 'we.' From this point of view we may suggest that the individual entity, 'I,' should not remain in it's status, but be developed into the public entity, 'we.' thus becoming the 'bigger I,' a grand person, because this process enables Koreans to become a grand person of virtue, benevolence and righteousness.