빈곤아동은 살아가면서 필요한 지식, 기능, 태도 등 가장 초보적인 인간의 능력을 학습을 통해 쌓게 되는 아동기에 학업에 대한 흥미가 없고, 쉽게 하던 일에 싫증을 내어 도중에 포기하거나 과제의 수행 속도가 일반아동에 비해서 현저히 떨어지는 등의 학습동기 부족 현상이 심각하게 나타나 필요한 발달과업을 이루는데 어려움을 겪는다. 이에 본 연구는 빈곤아동의 학습동기에 어떠한 변수들이 얼마나 영향을 주는가를 파악하여 학습동기 부진으로 어려움을 겪는 빈곤아동들을 돕기 위한 기초자료를 제공해 보고자 한다. 이를 위해 지역아동센터에 참여하고 있는 빈곤아동과 참여하지 않는 빈곤아동 중 5학년 6학년 아동을 대상으로 설문조사를 실시하여 총 260명의 자료를 SPSS를 활용하여 빈도분석, 기술통계분석, 일원분산 분석, 상관관계분석, 다중회귀분석 등으로 조사하였다. 그 결과 조사대상 빈곤아동의 학습동기는 대체로 높은 것으로 나타났고 그 중 여학생이 남학생보다, 5학년이 6학년보다, 양부모가정의 아동이 한부모가정의 빈곤아동보다 또한 부모의 양육태도가 수용적이고 자율적일 때 빈곤아동의 학습동기가 높아지는 것으로 나 타났다. 그리고 아동이 학교에서 생활하며 교사와 친구와의 관계를 긍정적으로 생각할수록 학습동기가 높아지는 것을 알 수 있었다. 그리고 지역아동센터에 다니는 빈곤아동의 학습동기가 다니지 않는 빈곤아동의 학습동기보다 높은 것으로 나타났으며 지역아동 센터에서 친구들과 잘 어울리고 또래 사이에서 인기가 많을수록, 또한 지역아동센터 교육프로그램 분위기, 학습 외 다양한 교육경험, 그리고 학습경험을 아동이 긍정적으로 인식할수록 학습동기가 높아지는 것으로 나타났다. 빈곤아동의 학습동기에 대한 각 변수의 영향력을 알아보기 위해 다중회귀분석을 실시한 결과 한부모가정의 아동보다 양부모가정의 아동이, 부모가 자율적 양육태도를 보일수록, 빈곤아동이 학교에서 교사와 친구의 관계를 긍정적으로 생각할수록 학습동기가 높아지는 것으로 나타났다. 그리고 지역아동센터에 다니는 빈곤아동의 학습동기에 영향을 미치는 각 변수들의 영향력을 알아보기 위해 다중회귀분석을 실시한 결과 지역아동센터에 다니는 빈곤아동들은 학교의 교사와 또래관계가 원만하고 지역아동센터의 또래 친구들이 자신을 좋아한다고 느끼고 있을 때 공부도 더 의욕적으로 열심히 하게 되는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 통해 빈곤아동의 학습동기를 높이기 위해 몇 가지 제언을 해 본다면 초등학교 고학년에 재학 중인 빈곤아동과 한 부모가정 아동에게 자신의 취미와 소질을 자신 있게 발휘하고 적극적으로 활동할 수 있는 기회가 주어져야 할 것이다. 또한 부모의 자율적인 양육태도를 고취하기 위한 부모 교육을 실시하는 것도 도움이 될 것이다. 그리고 빈곤아동이 학교의 생활을 잘 할 수 있도록 사회성 증진을 도모하고 특히 긍정적인 또래관계를 형성할 수 있는 방안을 모색하여야 할 것이다. 마지막으로 지역아동센터에 참여하는 아동이 그렇지 않은 아동보다 학습동기가 높게 나타난 것을 비추어 보았을 때, 아이들이 중도에 지역아동센터를 포기하지 않고 꾸준히 다닐 수 있도록 돕고 이들이 학업에 대한 흥미를 잃지 않도록 하기 위해서 학업과 인성프로그램, 체험학습을 적절하게 병행하여 사설학원과는 다른 관점에서 빈곤아동이 학습동기를 증진할 수 있는 방안을 찾아야 할 것이다.
Children from poor families easily tend to have no interest in learning, get bored with or give up things they have been doing, or are much slower in performing a task than children from middle income families during childhood, when they are supposed to learn about the most fundamental human skills including knowledge, functions, and attitudes needed throughout their lives. Such a serious lack of their learning motivation gives them a hard time attainting the necessary developmental accomplishments. Thus this study intends to investigate what variables will affect poor children's learning motivation and to provide basic data to help those poor children having difficulties from lack of learning motivation. The samples included fifth and sixth graders that participated or didn't participate in a community child care centers. Total 260 collected data were analyzed with the SPSS for Windows 10.0, and descriptive statistics, One-way ANOVA, correlations, and multiple regression analysis were conducted. The study's findings are: the overall learning motivation of the poor children was relatively high not as expected. The girls are more motivated than the boys. And the fifth graders had higher learning motivation than the sixth graders, poor children with both parents were more motivated to learn than those with a single parent. Also, the children whose parents had the receptive and autonomous upbringing attitude had more learning motivation. And the more positive the children considered their relationships with their teachers and friends at school, the more learning motivation they had with community child care center factors, the children with experience with a center had higher learning motivation than those without experience. The better they got along with the friend at the center and the more popular they were among the friends, the more learning motivation they showed. Moreover, the more positive perception they had of the atmosphere of the programs, diverse educational experiences other than learning, and learning experiences, the more learning motivation they had. Multiple regression analysis was conducted to examine the influences of each variable on their learning motivation. As a result, they had more learning motivation when they were raised in with both parents rather than with a single parent and by the parents who had the autonomous upbringing attitude. The children had more learning motivation when they saw their relationships with the teachers and friends at school positive. The influences of each variable on the learning motivation of those children attending a community child care center were investigated with multiple regression analysis. The results suggest that they were more enthusiastic about learning when they had good relationships with their teachers and friends at school, and when they felt that the peers at the center liked them. Based on the results, several suggestions were made to increase the learning motivation of poor children. The poor children in the upper grades and Single parent should receive the chances to exert their hobbies and talents with confidence, and work with them actively. Also parent education to teach them about the proper and autonomous upbringing attitude will be very helpful. The programs should be reinforced to facilitate their sociality to lead a school life better and to help them form positive peer relations and maintain them. Last given that those children attending community child care center were more motivated to learn than those who didn't attend, efforts should be made to help poor children to participate in a center. Community child care center needs to provide them with a proper combination of study, personality programs, and experience learning for them not to lose interest in study, and to search for the ways to increase their learning motivation from a different perspective from a private academic institute.