기업의 경쟁력 평가를 위한 핵심성공요인들에는 비계량적 요인들이 포함되며, 점차 이에 대한 측정의 필요성이 강조되고 있다. 예컨대, 최근에 개발된 성과측정을 위한 균형성과표에는 무형요인의 측정을 강조하고 있지만, 이러한 무형요인과 같은 질적 측정치에 대한 체계적 평가 방법은 쉽지 않은 문제이다. 본 연구의 목적은 ① 무형요인에 대한 질적 측정이 실무적으로 가능하도록 하는 것이며, ② 계량적 및 질적 측정에 의한 다양한 차원의 측정치를 통합하여 하나의 종합척도를 개발함으로써 기업의 전반적 경쟁력 지표를 나타낼 수 있는 방법을 제시하는 것이다. 먼저 무형요인에 대한 측정방법에는 계량적 대용물을 이용하는 방법과 적절한 척도에 의한 주관적 판단의 방법이 있다. 이 중 적절한 척도에 의한 주관적 판단을 위하여 퍼지개념을 도입하여 새로운 성과측정 방법을 제시하고자 한다. 본 논문에 적용된 퍼지모형에 의한 경쟁력 평가단계는 다음과 같다. ① 문제의 계층구조를 경쟁력, 핵심성공요인, 성과측정 등으로 파악하고, ② 핵심성공요인들의 상대적 중요도를 언어 변수로 측정한 후, ③ 퍼지개념을 적용하여 성과측정이 이루어진다. 여기에서 질적 요인들은 언어변수로 측정하고, 계량적 요인들은 퍼지숫자를 정규화하는 과정을 거치게 된다. 마지막으로 ④ 핵심성공요인들의 상대적 중요도를 가중치로 해서 퍼지화된 성과측정치를 가중평균하여 전반적 경쟁력의 종합지표를 개발하게 된다. 본 연구에서는 경쟁력 평가를 위한 퍼지모형을 전통적 5점 척도모형과 비교하기 위하여 사례 연구가 행해졌으며, 연구 결과 퍼지모형의 우수성이 입증되었다.
Because what gets measured gets improved, performance measures are critical for an organization's success. But critical success factors for competitiveness contain many qualitative measures, there are lots of difficulties in evaluating the business competitiveness. The challenge for management accountants is to measure the unmeasurable, to develop a set of measures that capture the true essence of critical success factors. Even though the link between business competitiveness, critical success factors and performance measures has been widely recognized, its implementation presents several pitfalls. More precisely, two major problems usually have to be addressed: ① measuring those critical success factors that are qualitative in nature (intangible critical success factors), such as, for instance, corporate image, technological competence, learning, culture, employee morale, ② proceeding from the various critical success factor measures, expressed in heterogeneous metrics, to an overall assessment of business competitiveness with respect to competitors and, thus, to determination of a company's overall rank. This article is aimed at showing the potential of the fuzzy set theory to integrate management accounting and strategy. More precisely, the objective of this article is to describe a fuzzy linguistic framework to link business competitiveness, critical success factors and performance measures. Indeed, the fuzzy model can effectively address both the above problems by allowing metrics to be defined which can evaluate intangible factors and deal with heterogeneous measures. The implementation of fuzzy linguistic framework requires the following steps : ① develop a hierarchical structure of the problem in terms of business com-petitiveness, critical success factors, corresponding performance measures, and firms to be compared ; ② determine the relative importance of critical success factors in contributing to the business competitiveness; ③ assess the companies performance with respect to each critical success factor ; ④ calculate the overall competitiveness of each company, by weighting the performance measures with their relative importance and ranking them. This article presents an example case study to illustrate how the fuzzy linguistic framework can assess business competitiveness on the basis of critical success factors and performance measures. In consequence, the fuzzy model for competitiveness evaluation described in this article is superior to other approaches in management accounting.