메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김현진 (청주교육대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제15호
발행연도
2009.11
수록면
39 - 65 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigated the teaching anxiety that pre-service primary teachers experience when they teach English in classroom settings. One hundred and seventyone pre-service teachers specializing 5 different majors participated in the study. In order to measure their foreign language teaching anxiety, the Foreign Language Teaching Anxiety Scale (FLTAS) was used. To find out the English teaching anxiety, they were asked to participate in microteaching. The findings of the study are as follows: the pre-service primary English teachers experience foreign language teaching anxiety (FLTA) and their FLTA is higher than in-service primary English teachers'; their FLTA negatively correlated with their English teaching skills and confidence; their FLTA varied according to their English teaching skills and specialized majors. The study identified specific situations and sources of pre-service primary teachers' FLTA and the variables affecting FLTA. In the conclusion, the pedagogical implications to be considered in the pre-service teacher education will be mentioned.

목차

1. 서론
2. 초등 영어 교사와 외국어 교수 불안감
3. 연구 방법 및 절차
4. 연구 결과 및 논의
5. 결론
참고문헌
부록

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-705-019115054