마보는 동경을 거점으로 다다적인 활동을 전개한 아방가르드 그룹이다. 1923년 7월, 가도와키 신로(門脇晋郞), 무라야마 도모요시(村山知義), 오우라 슈죠(大浦周藏), 오가타 가메노스케(尾形龜之助), 야나세 마사유메(柳瀨正夢)라는 다섯 명의 미술가에 의해 결성되어 미술뿐만이 아니라 다양한 예술 분야를 횡단하면서 과격하면서도 도발적인 창작 활동을 전개하였다. 멤버는 빈번하게 교체되었으며, 1925년에는 문학과 연극, 그리고 건축 등의 전문가들도 참가했다. 그룹이 해체되었다는 기록을 확인할 수는 없지만, 인솔자였던 무라야마 도모요시가 탈퇴했던 1925년 9월에 활기를 한꺼번에 상실하였다. 그 후 일부 미술가가 마보이스트라 자칭하며 활동을 전개하였지만 1928년 말에는 완전히 자연 소멸되었다고 보인다. 마보가 결성된 지 꼬박 1년 후, 1924년 7월, 무라야마의 편집에 의해 기관지 『마보 Mavo』가 창간되었고, 이후 1925년 8월까지 전부 7호를 발행하였다. 또한 『마보』 발행 이후, 그래피즘의 분야에도 진출한 마보이스트는 『死刑宣告』(1925. 10) 등 아나키스트 시인의 시집을 위한 리노컷도 제작하였다. 그 가운데에서도 오카다 다쓰오(岡田龍夫)는 리노컷을 왕성하게 제작했을 뿐만 아니라, ‘인쇄술에 의한 종합예술’(『사형선고』)을 표방여 장식과 삽화, 그리고 지면 구성을 과감히 전개하였고, 미술 작품으로 불리는 ‘책’을 제작하였다. 본고에서는 위에서 언급한 『마보』와, 시집에서 보이는 그래피즘의 ‘국제성’과 ‘오리지널리티’를 끄집어내는 것에 주안점을 두고 있다. 우선 마보의 국제성은 무라야마가 슈비터스와 두스뷔르흐, 리시츠키 등과 교신하였고, 『마보』를 교환함으로써 『메르츠 MERZ』, 『데 스테일 DE STIJL』, 『신예술가의 책 BUCH NEUER KUNSTLER』, 『諸藝術主義』 등을 입수한 것, 거기에서 언급된 잡지의 텍스트를 번역하여 주요 논문인 「구성주의 비판」과 「구성파에 관한 일고찰」 등을 집필한 것을 염두에 둘 필요가 있다. 잡지 교환의 사실은 유럽의 다양한 아방가르드지의 잡지 소개란에 “MAVO”의 타이틀이 기재된 것과 소개 기사가 게재된 점에서 확인할 수 있다. 이러한 역사적 사실과 더불어 유럽의 아방가르드와 마보의 그래피즘의 비교를 통해, 마보이스트들과 유럽의 아방가르드가 강한 연대 의식을 가지고 있었음을 살필 수 있다. 한편, 마보의 그래피즘에는 오리지널리티가 갖추어져 있었다. 제3장에서는 그 모습이 어떠한 것이었는지, ‘공격성 또는 파괴’, ‘피학자’, ‘기계와 노동’, ‘아메리카니즘’, ‘건축적 조형’이라는 키워드를 구사하여 고찰하였다. 이렇게 살펴봄으로서 마보의 표현의 다원성을 살펴볼 수 있었다. 예를 들어 오카다의 판화 하나를 보아도 다다와 구성주의, 표현주의 등의 조형 형식을 자유롭게 해석하고 제작하였던 모습을 엿볼 수 있다. 거기에는 의외로 아르 데코와 즉물주의의 조형 양식이 혼재되어 있었다. 또한 다이쇼 시기의 신흥미술과 공조하였던 아나키즘, 생디칼리슴 그리고 허무주의 같은 좌익 사상이 반영되어 있었다. 이와 더불어 아메리카니즘까지 섞여 있었음을 확인할 수 있었다. 이것은 마보의 운동자체가 조형예술과 사상 모두의 새로운 여러 주의를 포섭하려고 했던 무라야마가 주창한 의식적 구성주의의 산하에 있었던 까닭에 필연적으로 나타난 현상이라고 보아도 좋을 것이다. 그 표현에는 또한 주관적 감정과 객관적 시선, 부정과 긍정, 파괴와 건설이라고 하는 역방향의 벡터가 일체화하여 나타나거나, 혹은 동시기의 작품에 각기 드러나고 있다. 이 표현 방향이야말로 다다와 구성주의의 조형 지향과는 다른 마보의 오리지널리티였다고 말할 수 있다.
Mavo was a Tokyo-based avant-garde group that developed a range of Dada-like activities. The group was formed in July 1923 by the following five artists: Kadowaki Shinro, Murayama Tomoyoshi, Oura Shuzo, Ogata Kamenosuke, and Yanase Masamu. Their activities were not only related to the visual arts but crossed over a variety of artistic genres, which engendered radical and provocative creative activities. There was a frequent change of members and by 1925 specialists in the fields of literature, theater and architecture had also joined the group. There is no specific record that the group was officially disbanded but by the time the leading figure, Murayama Tomoyoshi left the group in September 1925, the group's activities had stalled drastically. Later, part of the artists continued on by calling them selves "Mavoists" but by the end of 1928, the group had completely died out in course of time. Exactly a year after Mavo was formed, in July 1924, the coterie magazine Mavo was launched with Murayama Tomoyoshi as the editor. A total of seven issues were published until August 1925. The Mavoists who had begun to venture into the field of graphisme with the publication of Mavo went on to Create linocuts to accompany the collection of anarchist poems such as Sbikei Senkoku (Death Sentence) (October, 1925). Among them, Okada Tatsuo not only ardently produced linocuts, but also advocated a "synthetic typographical movement" (from Shikei Senkoku) and tackled a range of activities such as bookbinding, book illustration and page construction, and created a "book" that could be called a work of art. In the article, I have aimed to bring to light the "internationality" and "originality" of the aforementioned graphisme seen in Mavo, as well as in the collection of poems. First of all, the internationality of Mavo can be traced back to Murayama's liaison with artists such as Kurt Schwitters, Theo van Doesburg and El Lissitzky, from whom he procured Merz, De Stilj, Book of New Artists, and Artistic Principles, in exchange for Mavo. Furthermore, Murayama translated the texts in those magazines and developed them into writings such as "Kohsei-ha Hihan (A Critique on Constructivism)" and "Kohsei-ha ni kansuru ichi-kohsatsu (A Discussion on Constructivism)." The fact that the title MAVO or its introduction appears in magazine review columns of various European avant-garde magazines, backs up the fact that there was indeed an exchange of coterie magazines among these artists. Such historical facts, as well as the comparative analysis between European avant-garde and the graphisrne of Mavo provide sufficient proof that the Mavoists had a strong sense of common bonds with the European avant-garde artists. On the other hand, the originality of Mavo graphisme must not be overlooked. In the third chapter, I have illustrated the graphisme of Mavo using keywords such as "aggressiveness or destruction," "masochist," "machine and labor," "Americanism," and "architectural forms," which hopefully has succeeded in bringing to light the pluralism of Mavoist expressions. A print by Okada is just one example that shows how formal styles of Dadaism, Constructivism and Expressionism were freely interpreted and incorporated. In some work" elements of Art Deco or Presentationalism appear unexpectedly. Elements of leftist thinking such as Anarchism, Syndicalism or Nihilism, which identified with emerging art of the Taisho era, are also reflected in the works, lastly, even Americanism can be recognized as one element in the mixture. This tact proves that the Mavoist movement itself was a phenomenon that was bom out of necessity because it was under the control of Conscious Constructivism that Murayama advocated-a theory under which all new artistic isms of plastic arts and thinking could be subsumed. In these one can recognize bipolar vectors coming together into one form of expression, for example, subjective emotions and objective viewpoints, denial and acceptance, and destruction and construction. These elements also appear separately in contemporaneous works. This direction of expression was indeed the very originality of Mavo, independent of the forma; orientation of Dadaism and Constructivism.