본고는 졸라(Emile Zola)와, 마네(Edouard Manet) 및 인상파 화가들의 작품을 동시대 소비사회의 진전과의 관계 속에서 고찰하려 한 것이다. 그들이 활동한 19세기 후반에는 오스망의 도시개조 사업으로 파리 중심부가 급속히 상업화되고, 정비된 대로에는 백화점들이 줄지어 들어서게 된다. 본고의 목적은 스펙터클한 소비사회의 상징인 ‘쇼윈도’ 에 주목해서 회화와의 관계를 검토하는 동시에, 그 쇼윈도들이 제시하는 여성 이미지를 고찰함으로써, 모더니즘과 젠더의 문제를 검토하는 것이다. 『루공-마카르 총서』 중 예술계를 다룬 졸라의 소설 『작품』은 상업계를 다룬 두 소설 『파리의 위장』과 『보뇌르 데 담 백화점』과 상통한다. 특히 『작품』의 주인공이자, 이미 『파리의 위장』에 등장하는 화가 클로드 랑티에는 백화점 왕인 옥타브 무레와 미학적으로 공통점을 지니고 있다. 두 사람 모두 철과 유리로 지은 건축물을 찬미하는 모더니스트인 동시에, 선명한 색면을 선호하는 색채가이며, 무엇보다도 혁신적인 ‘진열가’ 이기 때문이다. 클로드의 실재하지 않는 걸작은 쇼윈도의 디스플레이였다. 그러나 양자의 차이는 상업에 대한 인식으로, 무레의 성공과 콜로드의 좌절이 대비되어 나타난다. 졸라의 소설 속에서 쇼윈도는 상품이라는 물신에 바쳐진 ‘예배당’ 이다. 목 대신 가격표를 붙인 여자 마네킹으로 상징되듯이, 쇼윈도 안의 여성 이미지는 종종 절단되고 거울에 의해 반복ㆍ증식된다. 『파리의 위장』에는 여주인공인 ‘아름다운 리자’ 가 근대적 호화로움을 자랑하는 돼지고기 가공품점의 카운터에 들어가, 그녀를 둘러싸고 있는 거울에 의해 증식되는 것으로 묘사된다. 다 빈치의 〈모나리자〉를 참조한 이 이미지는 마네의 〈폴리 베르제르의 주점〉 (1882)의 중요한 원천 중 하나가 된다. 이 회화도 일종의 쇼윈도라 할 수 있는데, 스스로가 상품이기도 한 점원 뒤의 거울에 비쳐진 뮤직홀의 군중들은 단편의 집적으로서의 스펙터클인 셈이다. 이 그림에서 착상을 얻은 졸라의 『보뇌르 데 담 백화점』 도입부는 결국 점원이 되는 소녀의 눈을 통해 백화점의 스펙터클한 공간을 그려냈다. 1880년대 전반에 쇼윈도나 여자 점원이라는 주제는 화가들의 관심의 대상이었다. 졸라의 소설이 나온 뒤 그려진 티소의 〈여자 점원〉(1883-1885)은 대도시의 대로에서 상품과 여자 점원에게 쏟아지는 욕망의 시선을 그린 것이다. 드가도 1882년부터 〈여성용 모자 가게에서〉 시리즈를 그리기 시작한다. 여기에서도 여성들은 유리 쇼윈도 안에 상품(모자)과 나란히 전시되어 있는 것처럼 보인다. 그러나 드가는 특히 모자를 만들고 있는 여공의 모습에서 예술창조와의 유비를 이끌어낸다. 졸라와 화가들에게 근대상업의 표상은 이렇게 여성 신체의 단편 화 및 상품화로 빈번히 나타났으나, 근대 경제사회에서는 자신들의 예술작품 또한 상품임을 의식하지 않을 수 없었다.
This paper examines representations of modem consumer society as they are depicted in the works of Zola, Manet and the Impressionists. In the second half of the nineteenth century, the center of Paris underwent a transformation. Under Haussmannization, the city center was rapidly commercialized and department stores emerged among the newly constructed streets. We focus on the Show Window, as a symbol of this "spectacular," consumer society and examine the influence of this symbol on the works in this study. We also discuss the problems of modernism and gender as they relate to the femele images in theses works. In The Masterpiece (1886), one of the novels from Zola' s Rougon-Macquart cycle, we can find a latent connection to two of his earlier works, The Belly of Paris (1873) and The Ladies' Paradise (1883), both of which were set in the world of commerce. The painter Claude Lantier, the main protagonist of The Masterpiece, also appears in The Belly of Paris, and he shares the same aesthetic opinions as the department store magnate Octave Mouret. They admire the architecture of iron and glass: they revel in the use of bright spots of color; and they are both, in their own media, masters of the art of display. "The most beautiful piece," that Claude had ever created was the display window of a pork butcher shop. The difference between the two lies not in their aesthetic sense, but in their attitudes towards the commercial forces, which ultimately determine the success of one and the failure of the other. In his novels, Zola calls the show window "a chapel," devoted to merchandise. The female images prominently on display there, often appear in mutilated form. Headless mannequins with price tags attached, are reflected by mirrors. Zolas description of "La Belle Lisa," in The Belly of Paris, behind her luxurious counter and reflected by the multiple mirrors around her was one of the most important inspirational sources for Manets painting, A Bar at the Folies-Bergere(1882). This picture can also be considered a show window. The myriad images on display work together to recreate the atmosphere of the "spectacle." At the beginning of the novel, The Ladies, Paradise, written by Zola just after he had seen the Manet tableau, the writer takes on the point of view of a young heroine who will become a shop girl. In the first half of the 1880s, the theme of show windows and shop girls attracted great attention from artists. Tissot' s Shop Girl (1883-1885) painted after the publication of The Ladies Paradise, illustrates the presence of eyes from the streets directed at both the merchandise and the shop girls themselves. In Degas' series of Millenary Shop paintings begun in 1882, the painter's subjects are all women who appear with beautiful hats as if they were on exhibit in a show window. Most likely Degas was making analogy between the making of hats and artistic creation. It seems clear from their works, that Zola and his, impressionist contemporaries were well aware of how female images could be used commercially to sell merchandise. Indeed, many of their works touch upon the commercialization of distorted female images. It is also likely that they became avare that their artistic works had also become a type of merchandise in modem commercial society. where women look like exhibited in the show window arranged with beautiful hats. Degas makes probably an analogy between the making of hats and the artistic creation. It is clear that the representations of modem commerce in Zola and impressionists often contain the dissection of female body and its commercialization, but they cannot help taking notice of the fact that their artistic works are also the merchandise in the modem economic society.