메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
이종영 (한양대학교) 정명순 (한양대학교) 송규동 (한양대학교)
저널정보
한국건축친환경설비학회 한국건축친환경설비학회 학술발표대회 논문집 한국건축친환경설비학회 2010년 춘계학술발표대회
발행연도
2010.3
수록면
231 - 234 (4page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Awareness of the benefits of good daylighting has risen in recent years, and the designs of many new buildings take daylighting into consideration. Application of daylighting system is important in school. School children and teachers can benefit from integrating and managing daylight properly. Reported benefits include reduced utility costs for school districts, improved student attendance and academic performance, and a less stressful environment for students. But, domestic school classroom have visual environment problem. Almost of school use curtain or blind. These shading device can reduce entire illuminance of classroom and using of artificial lighting is caused in the daytime.
Accordingly, the problem about visual environment is passed by reducing uniformity ratio of illuminance. Now, we offer solution to settle visual environment problems of a school classroom.

목차

Abstract
1. 서론
2. 학교시설에서의 자연광
3. 학교교실의 국내외 조명기준
4. 국내 학교의 시환경 현황
5. 학교교실의 자연채광 적용방안
6. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-546-003219501