메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정영국 (국제영어대학원대학교)
저널정보
한국사전학회 한국사전학 한국사전학 제14호
발행연도
2009.10
수록면
52 - 79 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to review current trends in developing English as a foreign language(EFL) dictionaries and research findings on the use of English dictionaries by EFL students, and to provide insights for further development of Korean as a foreign language(KFL) dictionaries. Up until the 1980s, it was argued that for effective English learning, English monolingual dictionaries should be used. Such an argument, however, has been shown to be groundless by empirical research on the use of dictionaries. Research findings indicate that definitions in English monolingual dictionaries, even though they are limited to 2,000 or 3,000 defining words, are not easy for EFL learners to understand. The learners prefer bilingual or bilingualised dictionaries to monolingual ones whenever possible. No evidence has been found to prove that monolingual dictionaries guarantee more effective learning. These findings has led major publishers of English monolingual dictionaries to bilingualise their titles. In light of the history of dictionary development for EFL learners, this paper suggests that several points need to be taken into consideration when developing Korean dictionaries for KFL learners.

목차

1. 시작하며
2. 단일어 학습자 사전과 정의문
3. 영영 학습자 사전 사용 연구
4. 이중 언어(화) 사전
5. 한국어 학습자 사전의 발전 방향
6. 마무리
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-703-003291271